در گفتگو با «صادق کشاورز» (خواننده و روانشناس) مطرح شد:

موسیقی بهترین تکنیک درمانی برای تخلیه هیجان است

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 27 تير 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 18 )

اختصاصی سل.نیوز/ تنظیم: لیا شیرازی: «دلتنگتم من» به عنوان تازه ترین اثر صادق کشاورز با ترانه و ملودی علیرضا جوادی و تنظیم کنندگی دانیال شهرتی  منتشر شد.   

«صادق کشاورز» متولد شهسوار واقع در استان مازندران، تحصیلکرده رشته روانشناسی، بیش از 20 سال است که کنار خوانندگی در زمینه مشاوره تربیتی، تحصیلی و هنری در بخش های فرهنگی ـ هنری و تدریس دروس روانشناسی، مهارت های زندگی، برنامه ریزی درسی و شغلی، مربی و داوری سرود و . . . فعالیت جدی دارد و در مقطع دبیرستان، پیش دانشگاهی، هنرستان و دانشگاه موسیقی، دانشکده هنرهای تجسمی و . . . در حوزه های مختلف به عنوان مشاور و مدرس حضور فعال داشته است.

با توجه به علاقه ای که به موسیقی داشته، با حضور در کلاس های اساتیدی همچون محمد نوری، کوهستانی، ابطحی و محمد گلریز آموزش آکادمیک را آغاز می کند. اولین قطعه را با نام «انتظار» با شعری از استاد سرفراز برای رسانه ملی در سال 79 با موسیقی بهنام ابطحی و نوازندگی برترین های ایران، اجرا کرده و با ضبط دومین اثر با نام «همسفر» تصمیم به جمع آوری نخستین آلبوم رسمی خود می گیرد.

صادق کشاورز درباره تولید آلبوم «دلتنگی» توضیح داد: «من دوستانی داشتم که با همکاری یکدیگر به عنوان خواننده و آهنگساز آلبومی را جمع آوری کرده بودند و در مراحل پایانی کار یعنی پس از ضبط نهایی وکال با هم به مشکل برخورده بودند لذا پیشنهاد آن ها برای کمک و مشاوره در جهت رفع مشکل، من را واداشت تا پیشنهاد غیرمنتظره ای برایشان داشته باشم. از آن ها خواستم تا آلبوم را به من واگذار کنند و با توافق هر دو، من صاحب قطعاتی شدم که گرچه برای صدای من ساخته نشده نشده بود اما ترانه های منحصر به فردی داشتند و تمام سعی ام را کردم به بهترین نحو و با همه احساسم آن ها را اجرا کنم و به این ترتیب نخستین آلبوم من در سال 80 با نام «دلتنگی» با موسیقی بهنام ابطحی و شهروز گلشاهی منتشر شد که در آن هنرمندانی همچون آندره آرزومانیان، ناصر رحیمی، همایون رحیمیان، عمادرضا نکویی، بهزاد خدارحمی، حامد مصباحی، فرزاد کشاورز و . . . هنرنمایی کرده بودند».

ایشان در ادامه عنوان کرد: «شاید کمتر خواننده ای چنین ریسکی می کند اما من آن زمان تصمیم داشتم به دوستانم کمک کنم و در طی این سال ها هرگز پشیمان نشدم و با این که برخلاف تمام آلبوم ها این من بودم که باید با گام قطعات، خط ملودی، سازبندی و . . . خودم را تطبیق می دادم اما نتیجه کار مورد رضایتم واقع شد. گرچه مجوز گرفتن در آن زمان بسیار سخت بود زیرا می بایست به صورت زنده در مقابل هیات نظارت که از اساتید بزرگ بودند، اجرا می کردیم تا مجوز کسب کنیم اما این آلبوم به راحتی مجوز انتشار دریافت کرد و از این بابت خوشحالم».

وی که در کنار اجراهای دولتی در ایران و خارج از کشور، تا به امروز اجرای 5 کنسرت مستقل را نیز در تهران تجربه کرده که آخرین آن، کنسرت 27 اسفند 95 در ایوان شمس بود، درباره شکل گیری حرفه ای فعالیت های هنری اش گفت: «از سال 79 با توجه به این که کارم مشاوره و تدریس بوده است و در محیط های فرهنگی و آموزشی فعالیت گسترده ای دارم، با افراد مختلفی هم آشنا می شدم که بسیاری از آن ها امروز جز هنرمندان برجسته موسیقی هستند. دانیال شهرتی نیز پیش از این که آهنگساز آثار و سرپرست گروه ارکستر من با نام «باران» باشد، یکی از شاگردان من بود و حالا به عنوان یک دوست در کنارم حضور دارد. رضا منکاوی، محمد سرمدی، علیرضا جوادی، رسول بهرامی، حمیدرضا عصار، رضا خلیلی و . . . که همه از شاگردان من بودند و امروز در عرصه موسیقی فعالیت جدی دارند. با وجود این که در تهران زندگی کرده و بزرگ شده ام اما هیچ وقت ابایی نداشتم و ندارم از این که به زادگاهم اشاره کنم  و حتی قطعاتی در وصف زیبایی های مازندران خوانده ام که از آن جمله می توان به تک قطعه «باران شمال» اشاره کرد و به همین علت نیز نام ارکسترم را «باران» انتخاب کردم».

خواننده آلبوم «پنجره های روشن» درباره سومین آلبوم خود که مراحل پایانی را طی می کند، توضیح داد: «این آلبوم که احتمال دارد با نام «گلکم» منتشر شود، شامل قطعاتی ست که اکثرا توسط دانیال شهرتی آهنگسازی و تنظیم شده است. در طی این مدت، نه تنها به جمع آوری آلبوم توجه داشته بلکه تک قطعه هایی را نیز منتشر کرده ام که پس از اجرا در کنسرت ها مورد استقبال قرار گرفته اند. در این آلبوم، با توجه به فضای فکری جوانترها به عنوان اصلی ترین مخاطبین موسیقی پاپ، کمی از فضای دو آلبوم قبلی فاصله گرفته ایم و موسیقی و ترانه های به روزتری را انتخاب کرده ایم. به هر حال، این خواننده است که باید با احترام به خواسته های مخاطب، موسیقی مورد علاقه او را تولید کند و در اختیارش قرار دهد. امیدوارم بتوانم پس از کسب مجوزهای لازم به زودی این اثر منتشر کنم و کنسرت متفاوتی را به روی صحنه ببرم».

ایشان افزود: «برخلاف حرفی که دائم این روزها می شنویم که فضای موسیقی بسته است اما کسانی که مانند من از روزهای ابتدایی تولد دوباره موسیقی پاپ پس از انقلاب کار خود را آغاز کرده اند، خوب می دانند چقدر شرایط گرفتن مجوز در این سال های اخیر با سهولت همراه شده و باز شدن فضای اجتماعی و بیشتر شدن ارتباطات بین هنرمندان و مخاطبین، کنسرت ها، نحوه پخش آثار و شیوه های تبلیغاتی همه و همه به شنیده شدن آثار یک هنرمند کمک می کند

گرچه این گله وجود دارد که به همین میزان نیز بر تعداد خواننده ها افزوده شده و به طبع با فضای شلوغتری مواجه هستیم اما با توجه به تعداد جمعیتی که داریم و در مقایسه با کشورهای دیگر، تعداد خواننده هایمان زیاد نیستند. البته ما هنوز هم در این قیاس از لحاظ تبلیغاتی فضای بسته تری داریم چون علنا آن طور که می بایست نمی توانیم از تصویر برای رسیدن به شهرت استفاده کنیم اما در همین فضا نیز آثاری که ارزشمندند، شنیده شده و مورد استقبال واقع می شوند».   

این روانشناس هنرمند با دست گذاشتن بر استفاده بهینه از موسیقی در جهت کم کردن فشارها و ناهنجاری های اجتماعی تصریح کرد: «ای کاش با رعایت اصول فرهنگی، اعتقادی و عرفی، شرایطی به وجود می آمد که هر کس توانایی خواندن دارد وارد این گردانه رقابت شود و مهمتر از آن، ای کاش بستری فراهم می شد تا با پایین آمدن قیمت بلیت های کنسرت در حد وسع خانواده های متوسط و همکاری سالن های مرتبط با شهرداری، فرهنگسراها و . . . خانواده ها می توانستند با هم به تماشای یک اجرای زنده بنشینند، البته باید این واقعیت را بپذیریم که ما خواننده ای که روی استیج هم بتواند به بهترین نحو اجرا کند، کم داریم».

او ادامه داد: «می بایست به یاد داشته باشیم که موسیقی بهترین تکنیک درمانی برای تخلیه هیجان است و می تواند به جدی ترین نحو، اوقات فراغت جوان ها را در کنار خانواده پر کند. از طرفی در مدارس ما، تنها تکلیف این است که بچه ها درس بخوانند در صورتی که یک محیط آموزشی پرانرژی مطمئنا کارکرد بچه ها را بالاتر خواهد برد اما ما کارشناسان فرهنگی ـ هنری در نظام آموزشی به معنای واقعی کلمه نداریم و این، مساله باعث می شود آن طور که باید استعدادیابی نشود. من شاگردی داشتم که ترک تحصیل کرده بود، ابتدا او را وارد عرصه موسیقی کردم و وقتی از لحاظ روحی در شرایط مثبتی قرار گرفت و مجددا به درس علاقمند شد و در حال حاضر، دکترای حقوق دارد و این برایم باعث افتخار است. از طرف دیگر، موسیقی همچنان صرفا به عنوان یک هنر و نه یک شغل در جامعه مطرح است و برای این هنر، امنیت روانی از لحاظ شغلی نداشته باشیم. پس بسیاری از استعدادها نابود می شوند و به منزلگاه بروز توانایی هایشان نمی رسند».

خواننده تک قطعه «الفبای عشق» با اشاره به اهمیت ذاتی بودن هنر در وجود هر کس اظهار داشت: «استعداد باید به صورت ژنتیکی به فردی برسد و بدون آن نمی توان به موفقیت کامل دست پیدا کرد. شاید بعضی چیزها را بتوان با تلاش بسیار زیاد به صورت اکتسابی به دست آورد اما باز هم می بینیم کسی که به خصوص در هنر به صورت ذاتی استعداد دارد در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. تحصیلات آکادمیک کمک می کند که اصول را بیاموزیم و بهتر حرکت کنیم اما با توجه به تجربیاتم و این موضوع که در هنرستان و دانشکده موسیقی حضور داشته ام، باید بگویم که به من ثابت شده در موسیقی بیش از هر چیز دیگری، استعداد است که حرف اول را می زند».

وی در پایان گفت: «روانشناسی به من آموخت که انسان های هدفمند، سرانجام به هدف خود خواهند رسید پس هیچوقت در این هنر، دلسرد نمی شوم، عقب نشینی نخواهم کرد. همیشه امیدوارم و به خودم موج مثبت می دهم و با پشتکار نهایت تلاشم را می کنم. برای من هدف معروف شدن نیست بلکه رسیدن به خواسته های قلبی ام است و آرامشی که از موسیقی می گیرم. گرچه طرفداران خاص خودم را نیز دارم اما شهرت برای من در اولویت قرار ندارد. تمام هدفم این است که بتوانم این آرامش را از طریق موسیقی به دیگران نیز انتقال دهم و از آن، برای بهتر شدن کیفیت زندگی استفاده کنم».

لازم به ذکر است، «بی تو هوا سرده»، «گلکم»، «بارون شمال»، «عزیزم ببخشید»، «فریاد رس»، «دختر بابا»، «بوی باران»، «حرفامو گلم گوش کن»، «تشنگی»، «تقدیر»، «خدایا»، «شاد فکر می کنی»، «ایران من»، «در این دنیا»، و «الفبای عشق» و . . . دیگر آثار صادق کشاورز هستند که تا به امروز منتشر شده اند.

*  در ادامه می توانید متن ترانه قطعه «دلتنگتم من» را بخوانید و آن را دانلود کنید و گزارش تصویری مراحل ضبط این اثر را از نگاه دوربین «آیلا احمدزاده» و «زهرا رحیمی» ببینید:

عشق لحظه های من دنیای من، دلتنگتم من

عشق قصه های من، دلتنگتم من

واسه یه لحظه دیدن تو می میرم

ای همه وجود من، بودو نبود من، بی تو شکستم

کوه پرغروره من، بی تو شکستم

واسه یه لحظه خندیدن تو می میرم

یه بار فقط یه بار، بذارتو رو تو بغلم بگیرم

بذار گریه کنم بذارتو بغلت بشینیم

بذارتو چشات نگاه کنم عزیزم

بذار فقط یه بار دست های مهربونتو بگیرم

بذار تا حس کنم توی نگاه تو هنوز اسیرم

ببخش منو، ببخش بذار آروم بشم عزیزم

عشق لحظه های من، دنیای من، دلتنگتم من

عشق رویاهای من، دلتنگتم من

واسه یه لحظه ی دیدن تو می میرم

ای دلیل زندگیم، دلبستگیم، بی توشکستم

توسکوت بی کسیم، بی توشکستم

واسه یه لحظه خندیدن تو می میرم

یه بار فقط یه بار بذار . . .

 

 

 

 

ارسال نظر
فریبا : عالیه
26 0
مصاحبه ی بسیارجالبی بود.عجب سوابق وریزومه ی خوبی دارن.وچقدر اصیل وباشخصیت.خیلی لذت بردیم.چطوری وکجا میتونیم با صادق در ارتباط باشیم.برای مشاوره وموسیقی درمانی.برادرم مو میخوایم پیش ایشون بفرستیم.ممنون میشیم
سیروس : تشکروقدردانی
26 0
درود برهمشهری وهم ولایتی نازنین ازخطه ی شهسوار.که بااین شخصیت وبااین اصالت فرهنگ وزادگاهشو معرفی میکنه.خیلی لذت بردیم همشهری.به وجودت افتخار میکنیم.ومنتطره کنسرت شماییم درشهسوارسرسبز حرف نداری صادق نازنین
یاسین : نقش موسیقی.وتخلیه هیجان
26 0
چقدر جالب وچه مصاحبه ی خوبیه.صادق کشاورز مشاور وروانشناس مابوده/مشاور خیلی خوبیه.اکثره بچه ها دوسش دارن خیلی مهربونه وصدای خیلی قشنگی هم داره صادق دوستت داریم
مصطفی : من ایشون رو تابه حال بیش از 1000 بار دید ...
24 1
نظر شما چیست ؟
محمد حسن : استاد صادق کشاورز مشاور مدرسه ما بو و یک ...
23 0
استاد صادق کشاورز مشاور مدرسه ما بو و یکی از بهتربن معلم ها
سپهر محرابی : جناب کشاورز صدای بسیار دلنشین و زیبایی د ...
16 0
جناب صادق کشاورز فردی بسیار مهربان دلسوز مثبت.کارراه انداز.مشاوری کاربلد و توانمند. وصدای بسیار دلنشین و زیبایی دارند. ایشون سه سالی در دبیرستان مشاور من بودند و خیلی چیزها از ایشون یادگرفتم و خاطرات بسیار قشنگی ازایشون داریم.
منوچهر : خیلی کاراشو دوس دارم
15 0
من آهنگها و صدای صادق و خیلی دوست دارم.صدای گرم و پراحساسی داره.کنسرت شهسوارت عالی بود عالی...ترکوندیا
فرزاد محرابی : بسیار مثبت و خوش تیپ
14 0
صادق کشاورز انسانی بسیار مثبت.مهربون.خوش برخورد بامحبت و دوست داشتنی هستند ودر کار مشاوره -استعدادیابی عالی هستند صدای بسیار گرم و دلنشینی دارند.موفقیت و سربلندی بیشتر
جواد : استاد
16 0
ایشون در حال حاضر دبیر من هستند و مشاوره ی مدرسه نیز هستند . من ایشون رو خیلی دوست دارم .
مریم : انرژی مثبت فقط صادق
14 0
صادق کشاورز سرشار از انرزی مثبت هستند خیلی مهربونن و چقدر دوست داشتنی هستن ایشون.صداشم خیلی آروم بخشه.دوسش داریم خیلی زیاد
سپهر الهی : هنرمند و مشاور بسیار مهربان دلسوز و باگذ ...
12 0
ایشون بی نظیر هستند.مشاور منم بودند و زندگی منو خیلی تغییر دادند.خیلی دلسوزانه و مهربانانه مشاوره میدن و دوست دارند که به همه کمک کنند. صدای بسیار قشنگ و لطیفی دارند...ای کاش همه ی مشاوران و همه اساتید اینگونه دلسوز و با محبت باشند.تیکه کلام ایشون توبهترین...
آیدا خرم : تو بهترینی
9 0
تو بهترینی جمله ی صادق کشاورزه خیلی دوست داشتنیه و خیلی انرزی مثبتش زیاده من آهنگاشو خیلی خیلی دوس دارم. مخصوصا آهنگ تو که نیستی. من اتخابت کردم. شبای بی تو. گل بی خارم. بی تو هوا سرده ...قلبم میزنه عالیه عالی و دونه دونه اشکام...منو تنها گذاشتی و آرزوهای خوب...عالی هستش
فریبا شهسواری : بریم شمال
6 0
موزیک بربم شمال و چقدر زیبا و متفاوت خوندید عجب آهنگی و چه احساس قشنگی تو صدای صادق شنیده میشه .خیلی زیباست .بریم شمال دیگه تو ماشین ما تند تند پخش میشه و تو جاده چالوس و متل قو و شهسوار حالشو میبریم...صادق جان این مدلی بخون ...ممنونم.⚘💚
نازنین پارسا : خواننده ی تحصیلکرده و با احساس
3 0
صادق خواننده ی مودب تحصیل کرده و مشاوری دلسوز و بسیار مهربونیه من صداشو خیلی دوست دارم یه حس خوبی تو صداشه خیلی آروم بخشه.
فرحناز : شبای بی تو
3 0
شبای بی تو چقدر این آهنگ زیبا و دلنشینه وچقدر با احساس خونده شده من عاشق این موزیکم. آهنگ تو که نیستی هم دوسش دارم. صادق دوستت داریم
حمید محمدی : صادق مشاورز در دبیرستان چیذری تدریس میکن ...
2 0
نظر شما چیست ؟
ایمان غلانی : ابشان در دبیرستان چیذری تدریس می کند
2 0
نظر شما چیست ؟
سید اسحق فاطمی ... : سلام و درود بر هنرمند شهسواری جناب صادق ...
0 0
نظر شما چیست ؟
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005