به رهبر ارکستری «شهرداد روحانی»

اجرای «سمفونی ملل» توسط ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت

« بازگشت به لیست | یکشنبه 24 ارديبهشت 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ فرهاد فرحبخش: ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی «سمفونی ملل» را 26 اردیبهشت ماه در تالار وحدت به اجرا درخواهد آورد.

این کنسرت که از ساعت 18 کار خود را آغاز می کند، قطعاتی منتخب از موسیقی 6 کشور مکزیک، اندونزی، کره جنوبی، ترکیه، استرالیا و ایران را خواهد نواخت. امکان خرید بلیت از طریق سایت ایران کنسرت برای علاقمندان مهیاست.  

همچنین طبق اعلام بنیاد رودکی و برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است از این پس این ارکستر هر ماه دو اجرا در پایتخت داشته باشد و قطعاتی کلاسیک از موسیقیدانان بزرگ جهان را بنوازد.

گفتنی ست، ارکستر سمفونیک تهران برای اولین بار در 13 آذر 1312 با نام «ارکستر سفونی بلدیه (شهرداری)» به رهبری غلامحسین مین باشیان فعالیت را آغاز می کند و از سال 1324 توسط پرویز محمود تجدید شده و به شکل کنونی درمی آید. این ارکستر که تا به امروز با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده، هدایت توسط چندین رهبر ارکستر را تجربه کرده است.

لازم به اشاره است، شهرداد روحانی که این روزها رهبری ارکستر مذکور را بر عهده دارد، به عنوان یکی از برجسته ترین و با اخلاق ترین هنرمندان نام آور ایرانی، شهرت دارد.

در بیوگرافی این استاد مسلم موسیقی آمده است: «شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر، ویولنیست، پیانیست ایرانی مسیر حرکت به سمت موسیقی را از سن پنج سالگی آغاز کرد، زمانی که تحت تعلیم پدر خویش نواختن ویولن را آموخت. هنگامی که وارد هنرستان موسیقی تهران شد، با آموزگاری سوئیسی به نام بازیل و معلمی ارمنی به نام حق نظریان که نواختن پیانو را به او آموزش می داد، درس خواند؛ آنها به مدت هفت سال با یکدیگر کار کردند.
شهرداد نه تنها از تمام بزرگان موسیقی که در آن زمان در هنرستان درس می دادند، از جمله مصطفی کمال پورتراب، بلکه از برادرش بزرگترش انوشیروان روحانی و جواد معروفی هم آموزش گرفت.
شهرداد روحانی پس از تحصیل در هنرستان موسیقی تهران، خانواده خود را که بسیاری از آنان هنوز در ایران هستند ترک و به اتریش سفر کرد. او در اتریش در آکادمی و هنرستان های موسیقی وین حاضر شد. سپس در اوایل دههٔ 80، بورس تحصیلی برای مطالعۀ موسیقی در دانشگاه یو سی ال ای آمریکا را پذیرفت و به این کشور رفت.
وی تاکنون نه تنها قطعات مختلفی را در سبک های متفاوت ساخته، بلکه جوایز زیادی را نیز دریافت کرده است. او همچنین از دانش آموختگان هنرستان هنرهای زیبا (کنسرواتوار) وین در اتریش است و جوایز و بورسیه های تحصیلی مختلفی، هم در اروپا و هم در آمریکا دریافت کرده است».

 

* عکس: مهران بی پروا

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005