حضور «شویراد» و «دانیال شهرتی» در استودیو روندو

هنر؛ آمیختگی منطقی بین استعداد، احساس و فن با یکدیگرست

« بازگشت به لیست | شنبه 6 خرداد 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ تنظیم: لیا شیرازی: استودیو روندو و دیدار با شویراد و دانیال شهرتی؛ خواننده و آهنگسازی که روزهای پرکاری خود را برای تولید دو آلبوم با سبک های مختلف طی می کنند.

دانیال شهرتی که در کنار شویراد در مقام آهنگساز و تنظیم کننده حضور دارد، بجز قطعاتی که برای دیگر خواننده ها ساخته، آلبوم باکلام «آموروسو» و بی کلام «قو و دریا» با قطعاتی برای پیانو را در کارنامه هنری خود دارد. وی که به تازگی مجوز انتشار دومین آلبوم باکلامش را با نام «امشب» از وزارت ارشاد دریافت کرده، در تلاش است هر چه زودتر این اثر را به علاقمندان عرضه کند.

شویراد نیز که با یک بار گوش سپردن به آثارش، متوجه سبک خاصی که برای خود در نظر گرفته می شوید، در حال جمع آوری اولین آلبوم رسمی اش است تا بتواند قطعاتش را در قالب یک مجموعه به طرفدارانش ارائه کند.

وی آموزش موسیقی ایرانی و دستگاهی را از سال 80 نزد استاد صدیف آغاز می کند و با شرکت در دوره مستر کلاس ماریو تقدسی و بهره گیری از آموخته های اساتیدی همچون مرحوم كمال پورتراب و مرحوم محمد نورى ، تجریبات خود را در زمینه موسیقی کلاسیک و پاپ نیز گسترش می دهد.

شویراد که فارغ التحصیل کنسرواتوآر تهران است، ابتدا در سال 88 تولید آلبومی را با آقاى ارجمند آغاز می کند که متاسفانه پس از مدت زمانی تولید آن متوقف می شود.

این آلبوم شامل چندین قطعه تصویری بوده که فیلمنامه آن ها توسط خواننده اثر نوشته شده بود. پس از آغاز کار، به علت تعدد لوکیشن ها، تعداد زیاد بازیگر، پیچیدگی های منحصر به فرد فیلمنامه و در نتیجه هزینه بالای تولید و از سویی نیز پرداختن به برخی از موضوعات اجتماعی در تعدادی از قطعات که صراحت بیان در آن ها، مطابق با شرایط مجوزی نبود، ساخت این آلبوم به بن بست رسید اما شویراد امیدوار است در آینده و با مناسب شدن شرایط، بار دیگر تولید این آلبوم را از سر بگیرد.

در اواخر سال 93 آشنایی این خواننده با دانیال شهرتی، باعث می شود، مجدد تولید آلبوم تازه ای را در سبک و سیاقی نو آغاز کند که اولین همکاری این دو هنرمند با هم در قالب تک قطعه ای به نام «آینه دیدار» منتشر می شود.

وی که مدتی ست، ظاهرا سکوت کرده و کمتر اثری را منتشر می کند، در حال تولید قطعات نخستین آلبوم خود است که به زودی عرضه خواهد شد و با توجه به آشنایی او با سبک های مختلف آوازی، رگه هایی از موسیقی سنتی به وضوح در برخی قطعات دیده می شود و تنظیمی که رنگ و بویی از جز و بلوز را همراه خود دارد، فضایی دور از ذهن با آثار پاپ عام و نزدیک به موسیقی فیوژن را برای مخاطب تداعی می کند.

این آلبوم که پروسه تولید آن از یک سال پیش آغاز شده، در مرحله میکس و مسترینگ قرار دارد و تا یک ماه آینده برای کسب مجوزهای لازم جهت نشر روانه وزارت ارشاد خواهد شد. 

شویراد و دانیال شهرتی در قالب یک تیم، با رخ دادن اتفاق مرگ «ستایش» در سال 94 که باعث تاسف جامعه ایرانی و افغان شد، با همکاری مهشاد عرب به عنوان ترانه سرا، قطعه ای را با نام «ستایش» به منظور همدردی با تمام قربانیان تجاوز، آماده کرده و منتشر می کنند که مشخصه ای برای توجه خواننده به مسائل و اتفاقات اجتماعی و استفاده صحیح از موسیقی در جهت رسیدن به هدف و تلنگرهای جامعه شناختی اوست.

شویراد با اشاره به نوع برخورد مثبت و گاه منفی مخاطبین نسبت به این قطعه، در مورد تولید آثاری با نگاه و رویکردی اجتماعی و میزان پذیرش مخاطب در مواجهه با این قبیل آثار توضیح داد: «بعضی از اتفاقات صرفا مختص به جغرافیای کشور خودمان نیست و موضوعی جهان شمول محسوب می شود. با توجه به تغییرات عمده ای که در ادبیات ایرانی رخ داده و داستان نویسی به این سمت و سو کشیده شده، باید گفت که متاسفانه در این زمینه که به بحث های اجتماعی اگرچه در غالب روابطی عاشقانه نگاه می شود، شاهد ادبیات و کلامی در اکثر موارد سخیف هستیم شاید چون ترجیح جامعه به سمت محاوره رفته است و به علت همین، عدم غنی بودن و ضعف بارز، موضوعات اجتماعی نیز آن طور که شایسته یک جامعه با پشتوانه کهن فرهنگ و تمدن است، بسط پیدا نکرده و مورد توجه قرار نگرفته است. از طرفی گاهی حرف های اجتماعی را در پوششی عوام فریب با کلماتی که تنها ظاهر آراسته ای دارند، با ایهام و در لفافه بیان می کنیم که باز هم وقتی به عمق آن ها توجه می کنیم، می بینیم دردهای جامعه امروز نیستند تا بتوان با استفاده از جادوی موسیقی و صدا، برای حل آن ها قدم مثبت و پررنگی برداشت و اگر کسی بتواند با این نوع نگاه و طرز تفکر، اثری به واقع اجتماعی تولید کند، بی شک مورد استقبال قرار می گیرد؛ همان طور که شاهد مثال هایی از این دست، در دنیای سینما و تصویر هستیم».

وی ادامه داد: «هنر؛ آمیختگی منطقی بین استعداد، احساس و فن با یکدیگرست و این سه عنصر در کنار هم می توانند باعث شاخص شدن یک اثر هنری از دید مخاطب شوند. در آلبومی که مشغول تولید آن هستیم، سعی کردیم این سه قابلیت را با نگاهی متفاوت نسبت به سوژه ها ولو اجتماعی یا عاشقانه، ارائه دهیم تا شنونده را با خود همراه کنیم و اصولا تجربه نشان داده آثاری که عوامل آن با هم یکدست و همفکر و همراه هستند، بهتر جواب می دهند و خوشبختانه ما از این بارزه مستثنی نبودیم».  

دانیال شهرتی نیز به عنوان آهنگساز آثار شویراد، در بخشی از این گفتگو، درباره تازه ترین اثری که برای ایشان در دست ساخت دارد، توضیح داد: «در حال حاضر مشغول ضبط قطعه «گلایه» با سروده ای از بهمن رافعی هستیم که ترانه آشنایی برای مخاطب دارد و من تمام سعی ام را کرده ام تا فضای متفاوتی را با استفاده از تلفیق موسیقی کلاسیک و سنتی برای آن ایجاد کنم. خوشبختانه شویراد جز خواننده هایی ست که همکاری با او نه تنها تجربه خوبی محسوب می شود بلکه به این علت که به آهنگساز اعتماد می کند لذا من اجازه دارم فضای تنظیم را همان طور که متن ترانه طلب می کند، پیش ببرم و تمام آن چه لازم است را با سلیقه ای که به پیشبرد کار کمک می کند، به اثر اضافه کنم و معتقدم این یک امتیاز برای آهنگساز محسوب می شود که خواننده، نه تنها نظرات شخصی و گهگاه نادرستش را بخاطر نبود آگاهی لازم اعمال نکند، حتی از ایشان فضای جدیدی بخواهد و این باعث می شود، ایده های بدیعی به کار اضافه شوند و در نهایت، اثری در خور تامل و قابل دفاع منتشر شود».

به عنوان حرف پایانی قابل ذکر است، دانیال شهرتی قطعه ای با نام «هیچ مگو» بر اساس یکی از اشعار مولانا در آلبوم دوم خود؛ «امشب» دارد که شویراد در آن به عنوان خواننده مهمان حضور دارد.

 

* در ادامه می توانید گزارش تصویری این گفتگو را از نگاه دوربین «نسترن قلی پور» ببینید:

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005