نوازندگی سنتور «مینا نی زاری» در آلبوم «ردیف دوره عالی چپ کوک» استاد پایور

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 11 خرداد 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سپیده مسعودی: آلبوم «ردیف دوره عالی چپ کوک» برای سنتور اثر فرامرز پایور با اجرای مینا نی زاری توسط موسسه فرهنگی ـ هنری ماهور منتشر شد.

«پیش درآمد»، «درآمد اول»، «چهار مضراب»، «درآمد دوم»، «پنجه شعری و پنجه مویه»، «درآمد رضوی»، «نغمه»، «زیرکش سلمک»، «سلمک»، «ملانازی»، «گلریز»، «عزال»، «چهار مضراب 2»، «بزرگ»، «کوچک»، «حزین»، «شهناز»، «مثنوی»، «رنگ» در دستگاه شور، «پیش درآمد»، «درآمد اول»، «چهار مضراب»، «درآمد دوم»، «تک مقدم»، «رامکلی»، «حجاز»، «چهار مضراب 2»، «چهار باغ»، «مثنوی» و «رنگ» در آواز ابوعطا قطعات این آلبوم هستند که به همراه رنگ ها و پیش درآمدهای مربوط به هر دستگاه اجرا شده اند.

طی یادداشتی درباره این آلبوم آمده است: «ردیف چپ ‌کوک مجموعه ‌ای است که با هدف آشنایی نوازندگان با بعضی گوشه ‌هایی که در ردیف ‌های سنتور (دوره‌ ابتدایی استاد فرامرز پایور و ردیف استاد ابوالحسن صبا) نبوده، تدوین شده است. در این مجموعه علاقمندان با کامل ‌ترین تکنیک‌ های سنتور نیز که پیشتر در دسترس نبودند، آشنا می‌ شوند. در این مجموعه ردیف دوره‌ عالی چپ ‌کوک برای سنتور اثر استاد پایور به همراه رنگ و پیش‌ درآمدهای مربوط به هر دستگاه از کتاب مجموعه پیش‌درآمدها و رنگ برای سنتور از همان استاد اجرا شده است.

دو آواز ابوعطا و افشاری که در سال 1388 زیر نظر استاد ارفع اطرایی منتشر شده و به تایید استاد پایور نیز رسیده بود، در این مجموعه مجددا اجرا شده است. تلاش بر این بود تا ترتیب قرار گرفتن دستگاه‌ ها مطابق کتاب باشد ولی به دلیل محدودیت زمانی (ظرفیت سی‌.دی) این کار کاملا مقدور نبوده و به‌ ناچار تغییراتی صورت گرفت».

استاد «فرامرز پایور» در 21 بهمن سال 1311 در تهران به دنیا آمد. پدربزرگش «مصورالدوله» یکی از نقاشان چیره دست دوره قاجار و نوازنده ویولن، سنتور و سه تار بود و پدرش «علی پایور» نیز نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران بود. 
استاد پایور از سن 17 سالگی آموزش موسیقی را به طور جدی نزد استاد ابوالحسن صبا فراگرفت و در محضر اساتیدی همچون عبداله دوامی، موسی معروفی و نورعلی خان برومند بهره برد. 
او از سال 1333 کار خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد آن زمان و از سال 1337 به تدریس سنتور در هنرستان عالی موسیقی ملی مشغول شد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می کرد و تنها در پی بداهه نوازی نبود. همچنین نخستین آهنگسازی بود که ساز تخصصی وی، سنتور بود. این محقق و پژوهشگر را می توان یکی از تأثیرگذارترین چهره ‌های موسیقی ایرانی و اصلی ترین پایه‌ گذار گروه‌ نوازی در موسیقی سنتی ایرانی بوده ‌است. 
استاد پایور در سال 1378 دچار عارضه سکته مغزی شد و نتوانست فعالیت های هنری خود را ادامه دهد. وی یک سال بعد از این حادثه، در 18 آذر 1388 در بیمارستان شهید باهنر اقدیسه تهران به علت ایست قلبی و مشکل تنفس جان به جان آفرین تسلیم کرد.

همچنین مینا نی زاری، نوازنده و مدرس سنتور، هنرآموخته هنرستان موسیقی دختران، کارشناس نوازندگی سنتور از دانشگاه هنر، آموختن ساز تخصصی سنتور را زیر نظر استاد ارفع اطرایی آغاز نمود و سپس زیر نظر استاد حسین پیرنیا ادامه داد. همزمان با فراگیری سنتور، به فراگیری سه تار نزد اساتید مهربانو توفیق، تنبک زیر نظر استاد محمد اسماعیلی و پیانو زیر نظر استاد ربه کا آشوغیان پرداخت. استعداد فراگیری فوق العاده ایشان در فراگیری موسیقی سبب گردید که در تمام سال های تحصیل، حداکثر امتیازات را در امتحانات مربوطه کسب نماید و در همین سال ها به دریافت جوایزی از مراکز رسمی کسب رتبه اول در نخستین جشنواره موسیقی هنرستان های کشور، کسب رتبه اول در بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر بخش جوان، کسب رتبه برتر در بخش نوازندگی ششمین جشنواره موسیقی جوان و . . . نائل گردید.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005