در نشست خبری پروژه بزرگ «سی» مطرح شد:

«شاهنامه» فردوسی یکی از شناخته ترین نمادهای فرهنگ ایرانی ست

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 30 خرداد 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سل.نیوز: نشست خبری پروژه بزرگ «سی» عصر روز یکشنبه 28 خرداد در هتل «اسپیناس پالاس تهران» با حضور عوامل اصلی این اثر برگزار شد.

این نشست، با حضور همایون شجریان (تهیه‌کننده و خواننده)، سهراب پورناظری (تهیه‌کننده و خواننده)، نغمه ثمینی (نمایش‌نامه‌نویس)، علی اصغر دشتی ( کارگردان)، سحر دولتشاهی، امیر جدیدی و مهدی پاکدل و همچنین امیرحسین ماحوزی (دراماتورژ) و محمد حسین توتونچیان (مدیر عامل شرکت فرهنگی- هنری ققنوس) برگزار شد.

نماینده شرکت «سامسونگ»، حامی مالی پروژه سی و همچنین نماینده سازمان میراث فرهنگی نیز در این برنامه حضور داشتند.

دکتر «امیر حسین ماحوزی»، دراماتورز پروژه سی، در ابتدای این برنامه گفت: «سال پیش در جمع دوستانه ‌ای که با سهراب عزیز و دیگر دوستان داشتیم، درباره‌ شاهنامه صحبت می‌ کردیم و فکر کردیم چقدر در شرایط امروزی، پرداختن به اثری چون شاهنامه ضروری است. بعد از آن به این نتیجه رسیدیم باید به شاهنامه در عرصه‌ های گوناگون هنری بیشتر پرداخته شود و به این نتیجه رسیدیم که باید کار جدی را آغاز کنیم و از همان جا ایده‌ شکل‌ گیری این پروژه شکل گرفت. بحث ما این بود که ضرورت نگاه مجدد به شاهنامه چیست؟ شاهنامه در یک دوره آشوب ایران فرهنگ و زبان فارسی را زنده نگه داشت.  فردوسی با پاسبانی از فرهنگ اساطیر ایران توانست فرهنگی را ایجاد کند که تا اکنون باقی مانده است. آیا هم اکنون هم با پرداختن به شاهنامه می توانیم در شرایط آشوب منطقه فرهنگ ایران زمین را بازسازی کنیم؟ به نظر می رسد در طوفان های این سرزمین که در طول تاریخ کم نبوده هر شاعری که بازسازی انسان را مدنظر قرار داده باز هم روی شاهنامه فردوسی تکیه کرده است. شاهنامه کتاب جنگ نیست و در آن فرهنگ این سرزمین را به گونه ای بازتعریف کرده و کسانی که با شاهنامه آشنا می شوند متوجه می شوند که همه چیز در آن بر مهر استوار است».

محمدحسین توتونچیان، مدیر برگزاری پروژه سی، سخنران بعدی جلسه بود که گفت: «پروژه سی پروژه ای است که به یاری خدا از 15 مرداد در کاخ سعدآباد آغاز می شود و فروش بلیت آن در دو سایت ایران کنسرت و می.ر.سی هم‌زمان انجام می شود. امیدواریم بتوانیم در یک هفته آتی و نهایتاً بعد از عید فطر فروش بلیت را آغاز کنیم. قیمت بلیت ها را از 25 تا 195 قرار داده ایم. اتفاقی که در سال های اخیر شاهدش نیستیم. الان همه در جریان هستید که حداقل قیمت بلیت‌ ها به واسطه هزینه ‌های زیادی که برگزاری این ایونت‌ ها دارد از 50 تومان آغاز می شود اما نگاه، نگاه حمایت از جوانان و دانشجویان و کسانی بوده که ممکن بوده قیمت های بالای بلیت به درآمد آن ها فشار بیاورد. ما نخواستیم این اتفاق رخ دهد و در عین حال که ماهیت هنری کار حفظ شد، خواستیم این تفاوت را در این برنامه شاهد باشیم.»

او ادامه داد: «معمولا کنسرت ‌ها در فضای باز مخاطبان را به همراه داشته است اما  ما روی این موضوعات دقت کردیم و در نوع چیدمان و نوع صندلی ها و شیبی که هر سالن استانداردی باید داشته باشد را لحاظ کردیم و امیدواریم بتوانیم هیچ نقطه کوری نداشته باشیم و همه با رضایت خاطر و آرامش کنسرت ما را با یک خاطره خوب ترک کنند».

با دعوت محمدحسین توتونچیان عوامل بخش موسیقایی - همایون شجریان و سهراب پورناظری - و عوامل بخش هنری - اصغر دشتی، نغمه ثمینی، مهدی پاکدل، سحر دولتشاهی و امیر جدیدی به همراه نماینده شرکت سامسونگ و نماینده سازمان میراث فرهنگی در جایگاه قرار گرفتند.

نغمه ثمینی در ابتدا گفت: «چند ماه پیش برای اولین بار آقای پورناظری درباره‌ی ایده ای بر اساس شاهنامه صحبت کردند. آن زمان دقیقا نمی دانستیم این پروژه چگونه باید باشد و طی صحبتهای بسیار زیاد که تمام پاییز و زمستان را دربر گرفت به شکلی از درام موسیقایی رسیدیم که ترکیبی از درام و موسیقی و نمایشنامه است. در واقع جایی است که این هنرها به هم متصل می شوند. با کمک‌های دکتر ماحوزی عمن آرام آرام با داستان زال و رودابه آشنا شدم. در بهار نسخه های اولیه متن نوشته شد و امروز که در خدمت شما هستم متن آماده شده است. این دومین اقتباسی است که از شاهنامه انجام می دهم و اولین اقتباس من قریب ده سال پیش کار شد که برای من تجربه خیلی خوبی بود و پیش از همه باید از آقای پورناظری و شجریان تشکر کنم».

در ادامه اصغر دشتی کارگردان پروژه سی هم توضیحاتش را اینگونه آغاز کرد: «این پروژه برای من به عنوان کارگردان تفاوت اساسی با سایر پروژه های تئاتر داشته است. ما معمولا به عنوان کارگردان تصمیم گیرنده هستیم که پروژه ای را روی صحنه ببریم و تفاوت این پروژه پیشنهادی بود که از طرف جناب پورناظری و شجریان داده شد تا بتوانم افتخار همکاری داشته باشم. بخش جذاب و جالب پروژه این است که برای نخستین بار تعدادی هنرمند گردهم آمدند و در یک تعامل سعی می کنند اثری که چند رسانه را کنار هم قرار می دهد را به عنوان اثر واحد به تماشاگران ارائه دهند. پیش تولید را از دی ماه گذشته شروع کردیم و در روز اول تیر وارد تمرینات رسمی خواهیم شد و از روز 15 هم پروژه را ارائه می دهیم».

سحر دولتشاهی هم توضیحات اولیه خود را اینگونه بیان کرد: «در شروع پیشنهاد این پروژه برای من هم کمی دور بود و خودم را به داستانهای شاهنامه نزدیک احساس نمی کردم. من هم الان دغدغه مند تر کنار گروه هستم و برایم باعث افتخار است که در این پروژه حضور دارم».

مهدی پاکدل هم گفت: «بنده بیشتر از اینکه خوشحال باشم که به عنوان بازیگر در کنار گروه هستم بیشتر خوشحال هستم که بالاخره چنین پروژه ای در کشور ما اجرا می شود. کاری که از بزرگترین گنجینه ادبیات ایران استفاده می کند و خیلی وقتها از این گنجینه غافل بودیم».

در ادامه امیر جدیدی هم این‌چنین توضیح داد: «فکر می کنم اتفاق بزرگی است که آنهایی که با شاهنامه آشنا نیستند یا کمتر آشنا هستند می توانند با این گنجینه ادبی بزرگ ارتباط برقرار کنند. امیدوارم این کار حرکتی باشد که مردم ما با ادبیات خودشان و آفرینش خودشان از طریق شاهنامه بیشتر آشنا شوند».

نماینده سامسونگ در ادامه متنی را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود: «فرهنگ ایرانی چندین هزار سال فراز و نشیب را از سر گذرانده و یکی از شناخته شده ترین نمادهای این روزگار پرتلاطم، شاهنامه است. پدربزرگان و شاید خیلی از پدران ما اشعار شاهنامه را از نقالان پیر و پرده های نقاشی شنیدند . دنیای ما امروز دنیای فناوری هایی است که هر روز تغییر می‌کند و هر روز وسایل جدیدی را برای روایت فرهنگ در اختیار داریم. امروزه در هر مرحله از هنر از به روزترین فناوری ها استفاده می شود. ترکیب هنر و فناوری را به بهترین شکل می توان در پروژه سی دید. چون بهترین‌های موسیقی و نمایش در کنار یکی از بهترین های فناوری قرار میگیرند».

در ادامه همایون شجریان که به عنوان خواننده و تهیه‌ کننده در این پروژه حضور دارد، گفت: «نقطه مرکز این پروژه شاهنامه فردوسی است. چه در اشعاری که برای موسیقی انتخاب می شود و چه در متنی که خانم ثمینی زحمت کشیدند. یک نکته مهم وجود دارد آن هم اینکه شاید فکر کنید تمامی اشعار قرار است از شاهنامه فردوسی باشد؛ اما ما موسیقی های مختلفی و تصانیف مختلفی خواهیم داشت. ژ همچنین امکان دارد قطعات ابر می بارد و آهای خبردار را اجرا کنیم. هدف اصلی من و سهراب پورناظری در این پروژه این بود که بتوانیم نسل های مختلف را در این کنسرت کنار هم بنشانیم و کاری را خلق کنیم که از چند نسل بتوانیم شنونده و بیننده داشته باشیم و پیام شاهنامه را به آنها برسانیم. فرم های موسیقی که انتخاب کردیم و فرم های نمایشی همه در این راستا بودند که افراد مختلف با سنین و علایق مختلف لذت ببرند. و این لذت بردن و مجموعه اتفاقات باعث می شود به شاهنامه نگاهی متفاوت داشته باشند و با این گنجنه فارسی بیشتر آشنا شوند. شاید به این واسطه بتوانیم سلایق امروز را که شاهنامه برایشان ثقیل است را ترغیب کنیم تا این کتاب را دنبال کنند.»

خواننده‌ی برجسته‌ی موسیقی سنتی ادامه داد: «می خواهم از عزیزانی که دعوت ما را برای حضور در این پروژه پذیرفتند و وجودشان برای ما نعمت است تشکر کنم. هرکدام از افرادی که به پروژه اضافه شدند، حضورشان برای من باعث افتخار است. پروژه سی پروژه بزرگی است و برای خود من پروژه نویی است و با کنسرتهایی که همیشه داشتیم تفاوت دارد. بسیار هیجان زده هستم که ببینم چه اتفاقی رخ خواهد داد».

نماینده سازمان میراث فرهنگی در ادامه گفت:«سازمان میراث فرهنگی تنها نهادی در ایران است که کار اصلی اش ایران است. شاهنامه جوهره فرهنگ ایران است. دلیل ورود به سازمان میراث فرهنگی به این پروژه هم همین شاهنامه و جزئیات اجرایش در قالب پروژه سی بود. در میراث فرهنگی دو نوع ثبت ملموس و ناملموس داریم. در پروژه ای که دوستان انجام می دهند میراث فرهنگی ناملموس محسوب می شود چون نقالی و آوازها و آیین های پهلوانی و نجوم را در برمی‌گیرد. همه این موارد در کنوانسیون جهانی یونسکو ثبت شده و از سال 2003 بر میراث فرهنگی ناملموس تاکید شده و خوشحالیم که توانستیم با برگزارکنندگان این پروژه تفاهم نامه ای را امضا کنیم و از برگزاری موسیقی در اماکن تاریخی حمایت کنیم. از این پروژه هیجان زده هستیم و امیدواریم این پروژه سرآغازی شود که هم فرهنگ خود را به عامه جامعه و گردشگران بشناسانند و هم اینکه اوقات خاص و خوشی را برای مردم داشته باشند».

سهراب پورناظری آخرین سخنران بخش اول جلسه بود که گفت: «دوستانی که روی صحنه حضور دارند در تحقق این رویا به من کمک کردند. اگر همایون عزیز نبود این پروژه در این اندازه پیش نمی رفت. شرکت دل آواز و شرکت بارانا زحمت کشیدند و خوشحالیم که آقای توتونچیان هم کنار ما هستند تا پروژه را به خوبی پیش ببریم. در امتداد تورها و سی دی هایی که با همایون عزیز داشتیم و توفیقاتی که کسب کرده بود من حس کردم لازم است روی یک پروژه ملی که تاثیرش در اجتماع باشد در حد توان و ظرفیتی که داریم کار کنیم. وظیفه دولت و حکومت است که پروژه های اینچنینی را برگزار کنند ولی در ایران مسئولیت هنرمندان است اما ما میراث فرهنگی را در کنار خودمان داریم که کمک می کنند. در ادامه تورها و اجراهای چرا رفتی و آینه ها حس کردیم که مثلاً شب های حافظ داشته باشیم. همایون جان استقبال کردند و جلسه ای با حمید نعمت الله برگزار کردیم و ایشان گفتند که تئاتر و سینما را اضافه کنید و قرار شد فیلم 30 دقیقه ای از داستان های شاهنامه بسازیم و پرده ای در اجرا داشته باشیم که با تکنولوژی بازیگران روی صحنه بیایند و موسیقی هم به صورت مستقل حضور داشته باشد. جلسه ای با خانم ثمینی برگزار شد و خانم ثمینی دعوت ما را پذیرفتند و این روند مصادف شد با فیلم شعله ور آقای نعمت الله که قرار بود تا آذرماه تمام شود اما اینطور نشد. به همین دلیل ما از امتیاز استفاده از سینما و حضور آقای نعمت الله محروم شدیم».

پورناظری در ادامه گفت: «تهمورس پیشنهاد داد که ما از ویدئو مپینگ به جای سینما استفاده کنیم و برای لوکیشنها و اتفاقات از تکنولوژی کمک بگیریم. تصمیم گرفتیم از این تکنولوژی به عنوان بک گراند استفاده کنیم و در ادامه با مشورتی که با اهالی تئاتر شد چند نفر از کارگردانان برجسته معرفی شدند و سعادت داشتیم از حضور آقای دشتی بهره ببریم. در امتداد آن هم خانم دولتشاهی به جمع ما ملحق شدند. همینطور امیر جدیدی و مهدی پاکدل هم سایر هنرمندانی بودند که افتخار حضور در کنار آنها را پیدا کردیم. در امتداد این داستانها پیشنهاد اسپانسرینگ را به سامسونگ دادیم. امکان این پروژه برای گرفتن اسپانسرهای زیاد فراهم بود ولی ترجیح ما این بود با اسپانسری کار کنیم که چیزی به پروژه اضافه کند. هدف این پروژه بازسازی هویت ملی است. شاید حرف بزرگی باشد ولی ما فکر کردیم همانطور که توانستیم مقداری از موسیقی و شعر ایرانی را به نسل جوان تزریق کنیم فکر کردیم موقع این است که گام بلندتری برداریم. دیکته ننوشته ای است که نوشته می شود و امیدواریم آنقدر حسنهایش زیاد باشد، ضعفهایی که امکان دارد در پروژه دیده نشود.»

سهراب پورناظری همچنین گفت:«موسیقی این کار از موسیقی نواحی و سنتی و معاصر ایران گردآوری شده و موسیقی کلاسیک غربی و آواز کلاسیک غربی را هم خواهیم شنید. از تمام پتانسیلی که می شد به این پروژه کمک کند استفاده شده و امیدوارم هم نشینی شیمیایی رخ دهد و همه چیز در هم ترکیب شود. نهایتا می خواهم از سازمان میراث شرکت سامسونگ و شرکت دل آواز و بارانا تشکر کنم».

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005