به خوانندگی علیرضا فریدون پور و سرپرستی سعید ثابت

گروه سنتی «پایور» در نیاوران به روی صحنه خواهد رفت

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 24 مرداد 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ یاسمین بختیاری: کنسرت موسیقی سنتی گروه «پایور» در تاریخ 9 و 10 شهریور از ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه خواهد رفت.

سرپرستی، آهنگسازی قطعات و نوازندگی سنتور را در این اجرا سعید ثابت ـ که خود از شاگردان برجسته استاد پایور بوده است ـ بر عهده دارد و علیرضا فریدون پور به عنوان خواننده در این گروه با صدای خود هنرنمایی خواهد کرد.  

همچنین محمد اسماعيلى (تنبك)، امير حسين رضا (تار)، هومان رومى (كمانچه)، زمان خيرى (نى)، فرهاد احمدى (تار بم)، آزاده شمس (قيچك)  و بنفشه بختيارى (سنتور بم) نوازندگان حاضر در گروه «پایور» هستند. 

علاقمندان در این کنسرت که به سه بخش شامل تک نوازی تنبک، دو نوازی تنبک و سنتور و گروه نوازی همراه با آواز تقسیم می شود، می توانند شاهد اجرای آثاری از زنده یاد استاد پایور و استاد علی تجویدی و همچنین آثاری از ساخته های سعید ثابت باشند.

امکان خرید بلیت برای این اجرا از طریق سایت ایران کنسرت به نشانی www.IranConcert.com  امکان پذیر است.

گفتنی ست، گروه پایور توسط استاد فرامرز پایور و به سرپرستی ایشان پایه گذاری شده و با خوانندگان برجسته ای از جمله استاد محمدرضا شجریان و عبدالوهاب شهیدی همکاری داشته و پس از درگذشت این استاد گرانقدر موسیقی نیز سعید ثابت سرپرستی این گروه را بر عهده گرفت و توانست اجراهای موفقی را به کارنامه هنری این گروه اضافه کند.

لازم به یادآوری است، استاد فرامرز پایور، نوازنده سنتور، ردیف دان و موسیقیدان برجسته، در 21 بهمن سال 1311 در تهران چشم به جهان گشود. پدربزرگش «مصورالدوله» یکی از نقاشان چیره دست دوره قاجار و نوازنده ویولن، سنتور و سه تار بود و پدرش «علی پایور» نیز نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران بود.

استاد پایور از سن 17 سالگی آموزش موسیقی را به طور جدی نزد استاد ابوالحسن صبا فراگرفت و در محضر اساتیدی همچون عبداله دوامی، موسی معروفی و نورعلی خان برومند بهره برد.

او از سال 1333 کار خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد آن زمان و از سال 1337 به تدریس سنتور در هنرستان عالی موسیقی ملی مشغول شد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می کرد و تنها در پی بداهه نوازی نبود. همچنین نخستین آهنگسازی بود که ساز تخصصی وی، سنتور بود. این محقق و پژوهشگر را می توان یکی از تأثیرگذارترین چهره ‌های موسیقی ایرانی و اصلی ترین پایه‌ گذار گروه‌ نوازی در موسیقی سنتی ایرانی بوده ‌است.

استاد فرامرز پایور در سال 1378 دچار عارضه سکته مغزی شد و نتوانست فعالیت های هنری خود را ادامه دهد. وی یک سال بعد از این حادثه، در 18 آذر 1388 در بیمارستان شهید باهنر اقدیسه تهران به علت ایست قلبی و مشکل تنفسی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005