کتاب «ته رزهای باستانی تنبور» با نت نویسی حیدر کاکی منتشر شد

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 4 مهر 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ شهاب آقاجانی: کتاب «ته رزهای باستانی تنبور» (روایت سازی مقامات مجلسی و مجازی) اثر استاد علی اکبر مرادی با نت نویسی  و گردآوری حیدر کاکی توسط انتشارات موسیقی عارف به علاقمندان عرضه شد.

وی در خصوص این اثر نوشته است: «روایت سازی «مقامات مجلسی و مجازی تنبور» آوانگاری یک فرهنگ صوتی است که آموزش آن تاکنون شفاهی و به صورت سینه به سینه بوده اما با نت نویسی آموزشی و تحلیلی برای نخستین بار مکتوب و از نشانه ها و علامت هایی که ویژه نوازندگی تنبور می باشد، استفاده گردید. این نشانه ها هنگام فراگیری، کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز و متناسب با فرهنگ نوازندگی این ساز کهن و مقام های آن می باشد.

در این کتاب همه مقام های مجلسی و مجازی و گوشه های مختلف آن ها با روش تقریری و دقیق و نه توصیفی نت نویسی شده اند. در ثبت و آوانویسی آن ها بخش های مختلف مقام ها تفکیک و گوشه ها به صورت آغاز مقام، آوازهای هر مقام، زمزمه ها، بخش های ریتمیک و فرودهای گوناگون تقسیم بندی و برابر اثر صوتی منتشر شده استاد علی اکبر مرادی با هدف آموزش و فراگیری هنرجویان علا قمند به این ساز، به صورت بی کلام ثبت شده است. البته دومقام قه تار و هجرانی که در اثر یاد شده به صورت بداهه ضبط شده بودند، در این کتاب بر پایه روایت باکلام در مقامات یاری نوشته شده اند».

حیدر کاکی متولد سال 1351 از منطقه گوران کرمانشاه، نوازنده تنبور، تار و سه تار، دانش آموخته‌ مقطع کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه سوره تهران است که نه تنها با بزرگان موسیقی ایران همکاری داشته بلکه کتبی نیز درباره تنور نوشته و به علاقمندان عرضه کرده است.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005