بر مک کری و انتشار یادداشتی درباره ساخت موسیقی مستند «ناآرام»

« بازگشت به لیست | دوشنبه 10 مهر 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ لیا شیرازی: «بر مک کری» با انتشار موسیقی مستند «ناآرام» (Unrest) به تشریح آن، در سایت شخصی خود پرداخت.

بر مک کری متولد 17 فوریه 1979 ، آهنگساز و نوازنده ساکن آمریکاست که تبار ایرلندی ـ ارمنی دارد. او از سال 1998 فعالیت های جدی خود را نه تنها در زمینه ساخت موسیقی جدی می گیرد که برای بعضی از بازی های رایانه ای مشهور نیز موسیقی ساخته است. همچنین وی بارها برای فیلم های مختلفی که ساخت موزیک متن آن ها را بر عهده گرفته جایزه دریافت کرده و یا نامزد شده است. 

مستند «ناآرام» درباره زندگی زنی به نام جنیفر بریا (Jennifer Brea) ـ یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه هاروارد ـ است که روزی به طور ناگهانی با تب از خواب بیدار می شود و این موضوع، او را به سمت درمان و پیگیری می کشاند. تست های پزشکی از او راضی کننده نیستند و در نهایت او با سندروم M.E  آشنا می شود؛ سندرومی به نام خستگی مزمن که هزینه های بالای درمان و عدم توجه به آن، باعث ساخت این مستند درباره آن می شود.

مک کری در این باره در سایت شخصی خود توضیحاتی ارائه کرده و به تفسیر و توضیح این مستند و مراحل ساخت آن پرداخته است.

این آهنگساز (به اختصار) می گوید: «مستند «ناآرام» می تواند از شخص من هم امتیاز خوبی بگیرد چرا که مرا با تجربه کامل و جدیدی روبرو کرد و چشم اندازی از ارتباط حیاتی بین آهنگساز و فیلمساز را نشانم داد. من ساخت موسیقی این فیلم را به درخواست جی.جی یک سال پیش در شرایط غیرمطلوبی آغاز کردم و از سویی، هیچ وقت یک فیلمساز مستند برای ساخت موسیقی متن به من مراجعه نکرده بود و تنها می توانستم از تجربیات گذشته ام استفاده کنم و این موضوع کمی نگرانم کرده بود اما وقتی برش کوتاهی از آن را دیدم، به خلاقیت هایش پی بردم و تصمیم گرفتم این تجربه منحصر به فرد را با همراهی و همفکری او داشته باشم».

وی اضافه کرده است: «در هنگام ساخت موسیقی متوجه شدم من درباره این بیماری اطلاعات کمی دارم و نمی دانم یک بیمار برای مقابله و تحمل درد و رنج خود چه تلاشی می کند. راستش نمی توانستم بدون درک، به راحتی موسیقی را وارد صحنه هایی از زندگی او کنم و احساس می کردم نت ها باید تاثیرگذار و عاطفی باشند. جنیفر ساعت ها در استودیو همراه من می ماند و آن قدر اشتیاق نشان می داد که گاهی خودم هم فراموش می کردم او همان کسی است که در صحنه هایی از فیلم می بینم. جنیفر برای تمام کردن کار تشویقم می کرد و همسرش نیز در تمام مدت ساخت، کنار او بود و تنهایش نگذاشت. پس از به نمایش درآمدن این مستند ما با مخاطبین زیادی مواجه شدیم که همیشه از کنار بیماری خود به راحتی گذشته اند و این درد و رنج را به تنهایی و بدون کمک تحمل کرده اند و حالا با دیدن علائم مشابه در صدد درمان و کمک گرفتن از متخصصین برآمده اند».

مک کری می نویسد: «در طول ساخت موسیقی، نسبت به حالت ها و بیشتر شدن دانشم درباره این بیماری، از سازهای مختلف استفاده کردم، در واقع پیانو یا گیتار الکتریک و حتی نوشتار ارکستری، همه و همه در جهت نشان دادن داستان های غم انگیزی بودند که از مبتلایان به این بیماری از کشورهای مختلف می شنیدم و سرانجام از همه این رویدادها برای متمایز ساختن موسیقی ام بهره بردم».

وی در پایان اظهار داشته است: «افراد زیادی در سراسر جهان به این بیماری دچارند که یا پزشکان در تشخیص آن قصور دارند و یا نمی توانند هزینه های آن را تامین کنند و این مستند تنها بخشی از رنج هایی ست که بیماران M.E متحمل می شوند. موسیقی این مستند بدون مرز است و احساس من در مواجهه با این افراد را نشان می دهد و خوشحالم که توانسته ام ناآرامی را با نت ها توصیف کنم».

گفتنی ست، ME  یا سندروم «خستگی مزمن» بیماری ست که هنوز علت آن به طور دقیق مشخص نشده است اما عمده مشخصه های آن خستگی، ضعف طولانی، سردرد، گلودرد، درد در ماهیچه ها و مفاصل، اختلالات تمرکز و حافظه است. در اکثر موارد، این بیماری به طور ناگهانی آغاز می شود اما گاهی اوقات هم شروعی تدریجی دارد و در یک سوم بیماران همراه با بیماری های تنفسی، معده ای و روده ای و یا علائم بلند مدت آنفولانزاست. خوابیدن بدون هیچ گونه آثار نیروبخشی، ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز، ناراحتی و بیقراری، درد مفصل ها بدون ورم و کبودی مفاصل، درد و ناراحتی بی علت در ماهیچه ها، سردردهای شدید، گلودردهای عود کننده و ضعف غدد لنفاوی، گیجی و دوران سر، عرق کردن در هنگام شب، خستگی چشم، بی حسی و خشکی شدید پوست و . . . از دیگر علائم این بیماری هستند که هنوز درمان قطعی برای آن کشف نشده است.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005