به یاد زنده یاد استاد «سید علی اصغر کوردستانی»

اجرای کنسرت «کورده واری» به سرپرستی محمدجلیل عندلیبی در تالار وحدت

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 1 آذر 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ بهار خوشجام: کنسرت گروه موسیقی سنتی ـ کردی «کورده واری» به یاد زنده یاد استاد «سید علی اصغر کوردستانی» هفتم آذر ماه در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.

این اجرا به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس گروه «مولانا» به سرپرستی و آهنگسازی محمد جلیل عندلیبی با صدای سید رضا کوردستانی (نوه زنده یاد استاد کوردستانی) با هنرنمایی بهزاد فروهری به عنوان تک نواز نی از ساعت 21:30 برگزار خواهد شد و علاقمندان به حضور می توانند از طریق سایت ایران کنسرت به نشانی WWW.IranConcert.COM بلیت تهیه کنند.

کنسرت «کورده واری» که در زبان کردی به معنای «کرد بودن» است، در دو بخش به روی صحنه خواهد رفت که در قسمت آغازین، استاد فروهری پس از اجرای قطعاتی به صورت تک نوازی، چند اثر را با همراهی ساز تنبک به نوازندگی سالار عندلیبی اجرا خواهد کرد و در قسمت دوم، قطعاتی باکلام از ساخته های استاد عندلیبی با آواز و ساز خوانده خواهد شد که در این بخش، فرهاد عندلیبی (دف)، سالار عندلیبی (تنبک)، سانوا عندلیبی (عود)، صابر نظرگاهی (تار)، همایون پشتدار (کمانچه) و آراس رجبی (نی) و محمد جلیل عندلیبی (سنتور) به عنوان نوازنده هنرنمایی می کنند.   

همچنین قرار است، بخشی از عواید فروش این کنسرت به بازماندگان و مصیبت زدگان زلزله استان های غربی کشور تعلق بگیرد.

گفتنی ست، گروه موسیقی «مولانا» در سال 1354 به سرپرستی استاد عندلیبی و با همیاری زنده یاد داریوش صفوت در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی شکل گرفت و برای نخستین بار در سال 56  به خوانندگی زنده یاد رضوی سروستانی به روی صحنه رفت و بعدها اجراهایی را با استادان شهرام ناظری و علیرضا افتخاری اجرا کرد. این گروه طی سال های گذشته به عنوان ارکستر سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالیت هایی داشته است.

لازم به ذکر است، استاد «سید علی اصغر کوردستانی (بابا شهابی)» که این اجرا به یاد وی به روی صحنه می رود، در صلوات آباد سنندج متولد می شود. تاریخ دقیق تولد او به ثبت نرسیده اما بین سال های 1255 تا 1260 احتمالاتی نوشته شده است. این خواننده کرد و استاد آواز، جز نخستین خواننده هایی بود که با کمپانی پلیفن به منظور ضبط صفحه های صوتی قرارداد داشته و طی آن 15 صفحه دو طرفه را می خواند. ایشان در سال 1323 دار فانی را وداع گفت.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005