همزمان با اکران مستند «ساز و مهر»

مراسم نکوداشت استاد «ابوالحسن صبا» در بابل برگزار خواهد شد

« بازگشت به لیست | شنبه 25 آذر 1396 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ بهار خوشجام: مراسم نکوداشت استاد «ابوالحسن صبا» با اولین اکران فیلم مستند «ساز و مهر» به کارگردانی مرجان قنبری، یکم دی ماه در سالن سینما هنر و تجربه بابل برگزار می شود.

این مراسم از ساعت 17 روز جمعه، با حمایت معاونت استانداری مازنداران، فرمانداری شهر بابل، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل، گروه سینمایی هنر و تجربه، شورای راهبردی موسیقی شهرداری بابل و چند نهاد خصوصی، به مناسبت شصتمین سال درگذشت استاد «ابوالحسن صبا» برگزار خواهد شد.     

همچنین در خلال این برنامه، کنسرتی نیز از آثار استاد صبا در دستگاه سه گاه، آواز بیات ترک و دشتی برگزار خواهد شد که عادل اکبری به عنوان نوازنده نی، هادی غلامپور (کمانچه)، محسن لطفی (سنتور)، نیما داغمه (تار) و برزو بهرامی (تنبک) هنرنمایی خواهند کرد.

ابوالحسن صبا متولد سال 1281 در تهران، استاد موسیقی، آهنگساز و نوازنده سرشناس، فرزند استاد ابوالقاسم کمال السلطنه، پزشک، ادیب و نوازنده سه تار بود که موسیقی را نزد پدرش آموزش دید و به نوازندگی تار، سه تار، ویولن، کمانچه، سنتور، نی و ضرب روی آورد. همچنین نقاشی، معرق کاری، خاتم کاری، نجاری و ریخته گری می کرد و بعدها در ساختن ساز نیز مهارت کسب کرد.

در سال 1302 در مدرسه عالی موسیقی زیر نظر علی نقی وزیری مشغول به تحصیل شد و در سال 1306 نخستین اثر خود را با عنوان «زرد ملیحه» با ویولن نواخت. سال 1318 با تاسیس رادیو تهران، کار نوازندگی را آغاز کرد و توانست در زمینه تدریس اساتید بزرگی را به جامعه موسیقی معرفی کند.

استاد ابوالحسن صبا در سن 55 سالگی در 29 آذر سال 1336 دیده از جهان فروبست و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.   

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005