همراه با لوح صوتی

اولین مجموعه کتاب آموزشی «ترنج» اثر ساسان بازگیر منتشر شد

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز: پریسا عسگری: اولین مجموعه کتاب «ترنج» شامل 15 قطعه برای تار و سه تار اثر ساسان بازگیر همراه با لوح صوتی قطعات توسط انتشارات عارف منتشر شد.

در این کتاب که بازنویسی نت ها بر عهده فرید رحمتی بوده و میثم یاراحمدی نیز با نوازندگی تنبک، ساسان بازگیر را همراهی کرده است،  بخش هایی همچون «رنگ ماهور» (در 3 قطعه)، «رنگ اصفهان» (در 2 قطعه)، «والس اصفهان»، «چهار مضراب اصفهان»، «سماع» (اصفهان ـ شوشتری)، «پیش درآمد همایون»، «چهارمضراب همایون»، «پیش درآمد ابوعطا»، «رنگ ابوعطا»، «رنگ دشتی»، «دوضربی سه گاه» و «تمرین ماهور» گنجانده شده که حاصل 23 سال فعالیت نگارنده است.

ساسان بازگیر در کتاب خود نوشته است: «سال های آغازین فراگیری موسیقی که در شهرستان ها، نه کلاس موسیقی و مدرسی بود و نه امکاناتی برای یادگیری، نخستین جرقه های نوشتن چنین کتابی در ذهنم زده شد. اکثر قطعات این مجموعه با الهام از موسیقی قدیمی ایران به خصوص موسیقی دوره قاجار ساخته شده اند. فرم و گردش ملودی ها به ویژه در پیش درآمدها و رنگ ها تا حد زیادی رنگ و بوی موسیقی قاجار را دارند. چینش قطعات به گونه ای صورت گرفته که کارها از دستگاه ماهور شروع شده و ساختار ساده تر و ملموس تری برای نوازندگان نوآموز و متوسط دارند. مجموعه «ترج» برای تمامی سطوح نوازندگی قابلیت اجرا دارد. لوحی صوتی ضمیمه کتاب، کمک شایانی به هنرجویان نموده و ذهنیت مناسبی برای درک ملودی و ریتم قطعات به هنرجو می دهد. در این مجموعه، انگشت گذاری و برخی تکنیک ها به عهده مدرس گذاشته شده تا بر اساس توانایی هنرجو به تدریج قطعات را آموزش دهد».  

گفتنی ست، ساسان بازگیر متولد سال 1355 در شهر خرم آباد، دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات انگلیسی، استاد دانشگاه، نوازنده و آهنگساز، فراگیری سه تار را از سال 73 آغاز کرد و به مدت چهار سال نزد حسین لک سه تار و تار آموخت. از فروردین 80 به کلاس استاد داریوش پیرنیاکان راه یافت و مشغول فراگیری ردیف آقاحسینقلی شد. از سال 92 نزد استادان علی اکبر شکارچی و اردشیر کامکار کمانچه را آموخت. تشکیل گروه موسیقی «باربد» در سال 80، حضور در آلبوم های مختلفی از جمله «خواب و خیال»، «روز سفر»، «پیمانه»، «صبح خیزان»، «کمند شب»، «آفتابم تویی»، «مطرب درد»، «چشمه خورشید»، «سرزمین شادی»، «ملوم» و . . . به عنوان آهنگساز و نوازنده، همکاری با گروه های «ماه» به سرپرستی مجید درخشانی و «همایون» به سرپرستی حسین پیرنیا، برگزاری کنسرت های مختلف در داخل و خارج از کشور مانند سوئد، هندوستان، قبرس، ارمنستان و دبی، تدریس تار و سه تار و همچنین انتشار مجموعه شعر به زبان فارسی و انگلیسی از جمله فعالیت های ایشان هستند که در کارنامه هنری وی به ثبت رسیده اند.   

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005