مستند «چاووش؛ از درآمد تا فرود» در گروه هنر و تجربه بابل به نمایش درآمد

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 16 مرداد 1397 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

اختصاصی سل.نیوز/ امید یزدانفر: مستند موسیقایی «چاووش؛ از درآمد تا فرود» به کارگردانی و تهیه کنندگی آرش رئیسیان و هانا کامکار در ادامه اکران ملی خود که از پنجم مرداد آغاز شده است، امروز در سینمای گروه هنر و تجربه بابل از ساعت 16:30 دقیقه به نمایش در آمد.

این پروژه که ساخت آن از سال 81 آغاز شده، روایت مستندی از جوانان موسیقیدان در دهه پنجاه خورشیدی است که امروز تلاش آن ها به عنوان اساتید بزرگ موسیقی، باعث شکوفایی وجهه خاصی از موسیقی ایرانی شده است.

در این فیلم، روند شکل گیری دو گروه «شیدا» و «عارف» و تشکیل و دلایل فروپاشی کانون «چاوش» با حضور هنرمندان برجسته ای از جمله محمد رضا شجریان، زیدالله طلوعی، علی اکبر شکارچی، بیژن کامکار، حسین علیزاده، اردشیر کامکار، حمید متبسم، ارشد تهماسبی، شهرام ناظری، ارژنگ کامکار، هنگامه اخوان، عبداانقی افشارنیا، سعید فرج پوری، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، صدیق تعریف، مجید درخشانی، پشنگ و قشنگ کامکار، جمال سماواتی و هادی منتظری مورد بررسی قرار داده شده است. همچنین تعدادی از هنرمندان در طول تکنوازی داشته اند تا یکی از مهمترین مستند های موسیقی ایران به سرانجام برسد.

دو گروه موسیقی «شیدا» و «عارف» به ترتیب در سال های 51 و 56 توسط محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان تشکیل شدند.

گروه «شیدا» فعالیت رسمی خود را از دو سال پس از تاسیس ضمن همکاری با هوشنگ ابتهاج در رادیو ایران غاز کرد و به بازسازی آثاری قدیمی شاکل پیش درآمد ابوعطا از درویش خان پرداخت. این گروه در جشن هنر سال 54  نخستین اجرای خود را به روی صحنه برد. این گروه پس از یک وقفه کوتاه، در سال 87 زیر نظر محمدرضا لطفی بار دیگر کار خود را به طور جدی آغاز کرد. خوانندگانی همچون فرخ مظهری، مازیار شاهی، محمد معتمدی، حمید سکوتی و . . . جز نسل آخر هنرمندانی هستند که در این گروه حضور داشته اند.

همچنین کانون «چاووش» یک انجمن موسیقی بود که در دهه 50 با تلاش های محمدرضا لطفی و حمایت های معنوی هوشنگ ابتهاج شکل گرفت و در طول فعالیت خود، 12 آلبوم موسیقی را وارد بازار موسیقی کرد که جز مهمترین و تاثیرگذارترین آثار موسیقی محسوب می شوند.

 

 

 

ارسال نظر
رعنا : ...
0 0
چه جالب مستند جالبی باید باشه
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005