گروه «ژاو» کنسرت «فراق» را در تالار وحدت به روی صحنه می برد

« بازگشت به لیست | شنبه 22 دی 1397 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سیامک اردستانی: گروه موسیقی «ژاو» به سرپرستی و آهنگسازی هوشنگ کامکار کنسرت «فراق» را 21 دی ماه در تالار وحدت به روی صحنه  برد. 

در این کنسرت که از ساعت 21:30 دقیقه طی یک سانس کار خود را آغاز کرد، نیریز کامکار (تار)، سیاوش کامکار (سنتور)، صبا کامکار (همخوان)، احسان امامی (عود)، امین جهانگیری (سنتور)، مرتضی مومنیان (تنبک و سازهای کوبه ای)،  امیرناصر رنجبر (کمانچه و همخوان)، مهرنام رستگاری و پارسا شرافتی (کمانچه) و سارا هاشم زاده (دف) به عنوان اعضای گروه «ژاو» هنرنمایی کردند.

گروه «ژاو» در سال 1390  و در پیِ  گرد هم آمدن جمعی از مدرسان آموزشگاه موسیقی ودا از جمله احسان ذبیحی ‌فر ( نوازنده کمانچه)، نیریز کامکار (تار) و سیاوش کامکار  (سنتور) و به منظور اجرای آثاری در زمینه موسیقی ملی ایرانی تأسیس شد.

پس از مدتی اعضا به این نتیجه رسیدند که به منظور گسترش محدوده صدایی و رنگ آمیزی صوتی گروه، از توانمندی‌ های ساز عود استفاده نمایند لذا از احسان امامی دعوت به عمل آمد تا به عنوان نوازنده عود، به گروه بپیوندند. از این پس بود که جلسات تمرینی گروه به صورت جدی ‌تری ادامه یافت.

در تابستان 1391 و همزمان با آماده شدن گروه به منظور انجام اولین اجرای صحنه‌ ای مرتضی مومنیان نیز به عنوان نوازنده تنبک، به جمع اعضاء گروه پیوست. در آبان ماه همان سال، آثاری از اساتید بیگجه خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شور؛ به صورت بازتنظیم شده برای سازهای گروه، در کنار آثاری در دستگاه ماهور، به آهنگسازی سیاوش کامکار، در سالن آمفی تئاتر آموزشگاه موسیقیِ ودا به مدت دو شب به اجرا در آمد.

در این زمان، پس انجام تغییراتی در اعضا، امیر ناصر رنجبر به عنوان نوازنده کمانچه به گروه پیوست. پس از این اجرا، جلسات تمرینی گروه، با هدف ضبط و انتشار اولین آلبوم رسمی، روندی منسجم تر به خود گرفت.

ضبط اولین آلبوم رسمی گروه از اواسط سال 1392 تا اواسط سال 1393 ادامه یافت و در نتیجه تلاش‌ های صورت گرفته، این آلبوم با نام «رو» در فروردین ماه سال 1394 رونمایی شد و مورد توجه و استقبال مخاطبین ژانر موسیقی سنتی و اصیل ایرانی قرار گرفت.

در نهایت و پس از انتشار این آلبوم بود که امین جهانگیری نیز به عنوان نوازنده سنتور به جمع اعضاء گروه پیوست تا ژاو به صورت نهایی و امروزین خود درآید. روند تولید آلبوم دوم گروه، به آهنگسازی استاد پشنگ کامکار، از اواخر سال 1394 آغاز شده و گروه بر آن است تا این آلبوم با هنرمندی یکی از خوانندگان عزیز، به زودی منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

شایان ذکر است که سومین رپرتوار اجرایی گروه به آهنگسازی امیر ناصر رنجبر (نوازنده کمانچه) نیز آماده و روند تولید آن آغاز شده است. در سال 1395، گروه در مرکز فرهنگی Alibijaz واقع در استان پیکاردی کشور فرانسه، قطعاتی از آلبوم «رو» به آهنگسازی سیاوش کامکار و همچنین آثاری به آهنگسازی امین جهانگیری را به اجرا در آورد. در پاییز همان سال نیز «ژاو» در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی شرکت کرد و به اجرای کنسرت در تالار رودکی تهران پرداخت. ژاو، اکنون در حال تولید مجموعه ‌ای از آثار تصویری و مستند پیرامون چگونگی ضبط و ثبت موسیقی ایرانی است.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005