«لوریس چکناواریان» و گفتگو در رابطه با تاثیر متقابل ادبیات و موسیقی کلاسیک در «کتاب باز»

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 24 بهمن 1397 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ فرهاد فرحبخش: «لوریس چکناواریان» آهنگساز و رهبر ارکستر، 23 بهمن ماه با حضور در برنامه «کتاب باز» مهمان سروش صحت بود.

این دو هنرمند، در این برنامه تلویزیونی که از شنبه تا چهارشنبه، ساعت 20 از شبکه نسیم با محوریت کتابخوانی به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان پخش می شود، در رابطه با بهره گیری از متون کلاسیک ادبیات فارسی در موسیقی کلاسیک و اپرا صحبت کردند.

لوریس چکناواریان که در کارنامه هنری خود بیش از 75 اثر شامل 6 اپرا، 5 سمفونی، 1 اوراتوریو، 1 رکوئیم و چندین کنسرتو و موسیقی متن فیلم را ضمن همکاری با حدود 100 لیبل برتر موسیقی در جهان، به ثبت رسانده است، «اپرای پردیس و پریسا» را به عنوان رهبر ارکستر و آهنگساز با همکاری گروه اپرای «آیو» در تاریخ 15 و 16 بهمن ماه از ساعت 21:30 دقیقه در تالار وحدت به روی صحنه برد.

«پردیس و پریسا» اولین اپرایی است که وی پیش از انقلاب و در دهه 50 به زبان فارسی نوشته و برای اولین بار در سال 96 پس از 46 سال در ایران اجرا شد و تا به امروز در کشورهای انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ارمنستان نیز به روی صحنه رفته است.   

یاشار احمدی، شیوا سروش، عامر شادمان و آناهیتا حسین زاده اعضای گروه اپرا «آیو» هستند که به رهبری پیمان منصوری در «پردیس و پریسا» به هنرنمایی پرداختند.

همچنین، آیین سپاس اپرای «رستم و سهراب»  با همکاری باشگاه شاهنامه پژوهان و خانه اندیشمندان علوم انسانی و ضمن پخش مستند «کنون رزم سهراب و رستم شنو» در تاریخ دهم بهمن از ساعت 16 در سالن فردوسی با سخنرانی لوریس چکناواریان، شاهین فرهت و یارتا یاران برگزار شد.

گفتنی ست، علاقمندان می توانند فعالیت های هنری ایشان را از طریق آی.دی  Loristjeknavorian در شبکه اجتماعی اینستاگرام  پیگیری کنند.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005