به آهنگسازی و تنظیم کنندگی «کاوه سپندار»

آلبوم کردی «وریشه» با صدای بیژن کامکار روانه بازار موسیقی شد

« بازگشت به لیست | دوشنبه 26 فروردین 1398 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سامان قهرمان زاده: آلبوم کردی «وریشه» با صدای بیژن کامکار و موسیقی کاوه سپندار توسط موسسه فرهنگی ـ هنری فروغ فلق روانه بازار موسیقی شد.

این آلبوم که با همکاری گروه «نی بانگ» با رعایت ساختارها و چهارچوب های موسیقی کردی در قالب قطعات نو و بدیع آهنگسازی و تنظیم شده، شامل 10 قطعه به نام های «پیری موغان»، «تکنوازی نی»، «یادگار»، «تکنوازی دیوان» (دو قطعه)، «کوهستان»، «ئه ی مانگ»، «تکنوازی عود»، «نیشتمان» و «بوچی ئه ژیم» با اشعاری از وفائی، درویش، هیمن، بی که س و رمضان زامدار است.

کسری سپندار (عود، دیوان و تار باس)، همایون پشتدار (کمانچه و کمانچه آلتو)، ماهور زمانه پور (تنبک و سازهای کوبه ای) و کاوه سپندار (نی، دیوان و دف) نوازندگانی هستند که در این آلبوم هنرنمایی کرده اند. همچنین بجز برادران سپندار، سوده اسدپور و تریفه کریمیان اجرای کرال را بر عهده داشته اند.

کاوه سپندار در حاشیه آلبوم «وریشه» به عنوان یادداشت (به اختصار) نوشته است: آلبوم حاضر حاصل نگاه، برداشت و آهنگسازی شخصی من از موسیقی کردی ست. در این اثر بر آن بوده ام که از هرگونه تکرار موتیف های موسیقایی اقوام دیگر از جمله موسیقی ترکی (استانبولی) و عربی که البته در نوع خود زیبا و ارزشمند هستند، به دور باشم و در عصری که موسیقی ترکی (استانبولی) و عربی به جهت تبلیغات رسانه ای بسیار قوی بر موسیقی کردی سایه افکنده است، سعی در اجرای موسیقی کردی در معنای اصیل آن داشته ام.
امروزه در حوزه موسیقی کردی بنا به مواردی که ذکر شد، اکثر مخاطبان مادامی که کلام و شعر با موسیقی همراه نشود، قادر به تشخیص دادن نوع موسیقی کردی نیستند لذا در این اثر بر آن هستم که با رعایت نکات خاص موسیقی کردی، مخاطبان این نوع از موسیقی را با خود همراه سازم.

در بیوگرافی «بیژن کامکار» آمده است: وی در سال 1328 در شهر سنندج چشم به جهان گشود و به یمن جو مساعد خانوادگی از همان کودکی با موسیقی آشنا و مانوس گردید و مقدمات موسیقی را نزد پدرش استاد حسن کامکار فرا گرفت. در سال 1353 به تهران آمد و به فراگیری موسیقی در دانشکده هنرهای زیبای تهران نزد استادانی چون محمدرضا لطفی٬ دکتر تقی مسعودیه ٬ دکتر صفوت٬ شاهین و هرمز فرهت و احمد پژمان پرداخته و ردیف های موسیقی ایران را تحت نظارت اساتید یاد شده فرا گرفت. بیژن کامکار یکی از اعضای مهم گروه های «عارف»، «شیدا» و «کامکارها» بوده است و به نوعی می توان حضور موثر دف در ارکستر های موسیقی ایران را مدیون زحمات و نوازندگی قابل توجه ایشان دانست.

«کاوه سپندار» نیز در شهریور سال 1356 به دنیا آمده است. سال 77 وارد دانشکده موسیقی و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد. وی آموخته های خود را مدیون معلمین و اساتید گرانقدری چون «جمشید عندلیبی»، «محمدجلیل عندلیبی»، «داریوش صفوت» و «علیرضا مشایخی» می داند. ساز تخصصی ایشان نی است اما او با سه تار و همچنین سازهای دیوان و دف آشنایی کامل دارد. در کنار همکاری که با گروه هایی چون «مولانا»، «عبدالقادر مراغه ای» و «عندلیبان» داشت، گروه خود را به نام «نی بانگ» بنیان نهاد و پروژه های مختلفی را با این گروه ضبط کرده است. آلبوم «اندیشه های خاموشی» اولین آلبوم انتشار یافته این گروه است و دو آلبوم دیگر یکی در حوزه موسیقی سنتی و دیگری آلبومی به زبان کردی از مجموعه آثار «نی بانگ» محسوب می شود.

* لطفا به منظور حمایت از هنرمندان جامعه موسیقی این آلبوم را به صورت ارجینال تهیه کنید.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005