جایزه تقدیر ویژه «پولیترز» به «آرِتا فرانکلین» ملکه موسیقی سول اهدا شد

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 27 فروردین 1398 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/  شهروز حیدری: یک جایزه تقدیر به «آرِتا فرانکلین» خواننده و ترانه سرای صاحب نام آمریکایی در مراسم اهدای جوایز «پولیترز» سال 2019 اهدا شد.

در حالی این جایزه به وی که لقب «ملکه موسیقی سول» را در کنار نامش دارد، تعلق گرفت که این بانوی هنرمند در ماه آگوست 2018 بر اثر بیماری درگذشت.

فرانکلین که بیش از 5 دهه در موسیقی و فرهنگ آمریکا مشغول به فعالیت بود، نخستین زنی است که موفق به دریافت این تقدیر ویژه شده است. باب دیلن، هانک ویلیامز و جان کولتران دیگر هنرمندانی هستند که در سال های گذشته در این مراسم جایزه تقدیر دریافت کرده اند.  

آرِتا (آریتا) لوئیز فرانگلین (Aretha Louise Franklin) متولد 25 مارس 1942 در ممفیس در بطن خانواده ای هنرمند و اهل موسیقی بود که در طول سال های فعالیتش موفق به دریافت 18 جایزه گرمی شد و تاثیر فراوانی بر موسیقی آمریکا گذاشت. 73 قطعه با صدای وی در میان 100 ترانه برتر بیلبورد جای گرفته اند و اولین زنی ست که به تالار مشاهیر موسیقی راه یافته است. همچنین او به جز عرصه هنر در جنبش حقوق مدنی نیز فعال بوده، موفق شد با ارائه آثاری برتر از لحاظ ترانه و اجرا، 17 بار نامش را در صدر فهرن پرفروش ترین آهنگ های بازار موسیقی جهانی ثبت کند. 

فرانکلین که از سال 2010 به سرطان پانکراس مبتلا شده بود، در سال 2016 از دنیای موسیقی خداحافظی کرد و برای آخرین بار در ماه نوامبر همان سال در مراسمی برای کمک به بیماران ایدزی در نیویورک به روی صحنه رفت و در نهایت پس از 7 سال تحمل بیماری، در شانزدهم آگوست 2018 در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.

خانواده اش در بیانیه ای پس از درگذشت او برای طرفدارنش نوشتند: «در یکی از تیره ‌ترین لحظات زندگی مان برای توصیف دردی که در قلبمان جاری است قادر به یافتن واژه‌های مناسب نیستیم. ما مادر و اساس خانواده ‌مان را از دست دادیم. عشق او به خانواده‌ اش مرزی نداشت».

قابل ذکر است، موسیقی سول (Soul music) یکی از سبک های موسیقی ست ریشه در گاسپل (موسیقی کلیسایی) و آر اند بی دارد و خاستگاه آن آمریکاست و از تجربیات سیاهان مهاجر به این قاره منشا می گیرد. ضبط اولین آثار در این سبک به دهه 1960 برمی گردد و تقریبا یک قرن طول کشید تا این نوع موسیقی دارای سبک مستقلی از لحاظ ترانه و موسیقی و اجرا شد.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005