با گردآوری، آوانگاری و اجرای «محسن بخشنده»

کتاب «مبانی فن نوازندگی تار و سه تار» استاد محمدرضا لطفی رونمایی شد

« بازگشت به لیست | جمعه 13 ارديبهشت 1398 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ طاها خاتمی: کتاب «مبانی فن نوازندگی تار و سه تار» همزمان با سالروز درگذشت استاد محمدرضا لطفی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.

این کتاب و سی.دی با گردآوری، آوانگاری و اجرای «محسن بخشنده» با نظارت و مقدمه زنده یاد محمدرضا لطفی  به يک ترم کلاس ایشان می پردازد که دوازدهم اردیبهشت از ساعت 15 با سخنرانی حمید سکوتی، بهروز همتی، رامین جزایری، محسن بخشنده و شهاب منا و حضور علاقمندان در ارسباران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا رونمایی شد. همچنین نوازندگی حمید سکوتی و پخش کلیپ از زندگی استاد فقید محمدرضا لطفی، از دیگر بخش‌ های این مراسم است.

این کتاب توسط انتشارات خنیاگر به چاپ رسیده و طی هفته جاری از طریق انتشارات پارت، موسیقی عارف و سرود نیز به صورت تلفنی قابل خریداری است.

در توضیح این کتاب آمده است: این متد شرح یک  ترم از کلاس «مبانی فن نوازندگی» استاد محمدرضا لطفی است که به خواست ایشان توسط یکی از شاگردانشان نگارش شده و با تأیید و مقدمۀ ایشان به‌ سامان رسیده است. تمرین‌ های کتاب حاضر با نگرش موسیقی ایرانی همگون‌ هستند، موزیکالیته هنرجویان را تقویت کرده هنرجو را به خلاقیت هنری نزدیک می‌گردانند و در جهت آموزش روش تمرین حرکت می‌ کنند که مشکل بسیاری از هنرجویان است.
«دورهای مضرابی» (از دوتایی تا دوازده‌تایی با توالی‌های گوناگون راست و چپ مضراب و تغییر در تعداد و محل اَکسِنت‌ها)، «تکنیک‌ های مضرابی» (برای تقویت اجرای انواع ریز، دُرّاب و شلال)، «ساخت و تغییر پایه» (با استفاده از الگوهای مضرابی، تغییر اَکسِنت، چرخش در سیم‌ها و به‌ کارگیری تزئینات)، «ساخت ملودی براساس پایه»،‌ «تمرین‌ های دست چپ» (با انواع انگشت‌ گذاری) و انواع «تکیه و تحریر» اهمّ مطالب این مِتُد را در بر می‌گیرند.
در لوح فشرده ضمیمه، اجرای صوتی تمرین‌ ها همراه با گزیده‌ ای از سخنان استاد لطفی در کلاس و تصاویر منتخبی از ایشان درج شده است.

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005