+ گالری تصاویر

کنسرت «صدای آسمان» علی معتمدی با محوریت «پن فلوت» به روی صحنه رفت

« بازگشت به لیست | شنبه 15 تير 1398 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ گزارش و عکس: فاطمه یوسفی، رعنا صنعتی: کنسرت «علی معتمدی» با عنوان «صدای آسمان» و محوریت ساز پن فلوت چهاردهم تیر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این کنسرت که از ساعت 19 کار خود را آغاز کرد، «علی معتمدی» این بار قطعاتی بی کلام با محوریت ساز پن فلوت را به همراه سه قطعه باکلام از آلبوم هایش را با رهبر ارکستری خود برای مخاطبینش اجرا کرد.

این کنسرت که نخستین اجرا در کشور با محوریت ساز پن فلوت بود، گام مهمی در جهت معرفی این ساز به مخاطبین محسوب می شود و علاقمندان توانستند 11 قطعه مختلف را با نوای زیبای این ساز بشنوند.

«پن فلوت» که سازی متشکل از تعدادی لوله با اندازه های مختلف با ترتیب کوچک به بزرگ است که در یک ردیف کنار هم قرار گرفته اند، ریشه در یونان باستان دارد و در گذشته با نام «پن» یا «سیرینکس» نامیده می شد.

بر طبق یکی از داستان های اساطیری یونان باستان «پن فلوت» موجودیت خود را مدیون خدایی با نام پَن (خدای چوپان دشت ها) است. بر اساس این داستان، پن عاشق یکی از حوریان روی زمین به نام  «سیرینکس » می شود اما سیرینکس علاقه ای به وس نداشته و از خدای خدایان، زئوس می خواهد که پن را از او دور کند. زئوس درخواست او را اجابت می کند و پن را به دشت نی زار ها تبعید می کند. پن بسیار عصبانی می شود و نی های دشت را خرد می کند و می تراشد اما به سرعت از این کار پیشمان می شود و نی ها را جمع می کند و سعی می کند تا با فوت کردن به آن ها احساس همدردی و پیشمانی خود را نشان دهد که همین کار باعث ساخت تصادفی ملودی می شود. سپس با این نی ها یک ساز می سازد و به افتخار عشقش آن را «سیرینکس» می نامد. یکی از قدیمی ترین نمونه های «سیرینکس» در مجمع الجزایر سیکلادس کشف شده که قدمت آن به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. سیرینکس از 5 تا 8 لوله نی به اندازه های مختلف ساخته می شده است و در نمونه های بسیار نادر این لوله ها به صورت هم اندازه در کنار یکدیگر قرار می گرفتند و یک سمت آن ها با موم پوشانده می شده لذا «پن فلوت» تکامل یافته این ساز است که هر لوله یک نت را می نوازند.

با این که کنسرت «صدای آسمان» بر مبنای پن فلوت اجرا شد اما علی معتمدی که پیش از این هارمونیکا را طی کنسرتی به عنوان دیگر ساز تخصصی اش معرفی کرده بود، در این کنسرت نیز 2 قطعه را با سازدهنی به روی صحنه برد که مورد استقبال واقع شد.  

«علی معتمدی» متولد آذر 1358 تحصیلکرده رشته مهندسی الکترونیک، خواننده و آهنگساز، نوازنده هارمونیکا (سازدهنی)، پن فلوت و پیانو، برای اولین بار موسیقی را با نواختن پیانو از 8 سالگی آغاز می کند و در ادامه مسیر در کنار فراگیری اصول آهنگسازی، آواز را نیز نزد استادان محمد نوری و چولاکیان می آموزد.

وی امروزه در کنار تولید و بازنوازی آثار برجسته دنیا با سازهای تخصصی خود و همچنین تدریس در آموزشگاه خود با نام «گات»، به تالیف کتاب های مرتبط با سازهای تخصصی اش پرداخته است که از آن جمله به کتاب آموزشی «آوای ساز دهنی» در چهار جلد و «آوای پن فلوت» اشاره کرد. همچنین «عشق برفی» (آلبوم با کلام) و آلبوم های «دروازه خورشید» و «نجوا» که به ترتیب برای سازدهنی و پن فلوت هستند نیز در کارنامه هنری ایشان به ثبت رسیده اند.

 

* در ادامه می توانید عکس هایی از این کنسرت را از نگاه دوربین فاطمه یوسفی و رعنا صنعتی ببینید:

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005