به رهبری و خوانندگی «متین خاوری»

«بامیکان»؛ اولین گروه موسیقی اهل افغانستان در ایران به روی صحنه رفت

« بازگشت به لیست | یکشنبه 30 تير 1398 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 3 )

اختصاصی سل.نیوز/ لیا شیرازی: گروه موسیقی «بامیکان» به عنوان اولین گروه اهل افغانستان مقیم ایران در قالب فستیوال «صد شب، صد اجرا» به روی صحنه رفت.

این گروه که نام خود را از نام کهن «بامیان» شهر تاریخی و مرکز فرهنگی افغانستان و در لغت به معنای «بام لبخ» وام گرفته است، بعد از حدود 4 سال سکوت، با اخذ مجوز در سال جاری، بیست و نهم تیر ماه اولین اجرای خود را در موسسه اوج فرهنگ مهر به روی صحنه برد. 

«بامیکان» که از سال 91 با برگزاری کنسرت های مختلف کار خود را آغاز می کند و از سال 94 با نام اختصاصی این گروه ه فعالیت خود ادامه می دهد، اولین گروه موسیقی افغانستانی در ایران است که به صورت زنده مجوز اجرا در داخل کشور را کسب کرده است و از آن جمله می توان به اجرا در سالن آمفی تئاتر سرای محله قیامدشت، سالن همایش بین الملل دانشگاه تهران، سالن سینما فردوسی (دو بار)، سالن سینما هجرت کرج اشاره کرد.

«متین خاوری» رهبری گروه و نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامنکو را بر عهده دارد. او برای اولین بار تدریس موسیقی را به صورت حرفه ای و آکادمیک به مهاجرین افغان در ایران آغاز می کند و به همین ترتیب آموزشگاه «بامیکان» را در سه شعبه واقع در تهران و کرج راه اندازی می کند.

این گروه که در سبک راک و تلفیقی آثار خود را می سازد، پس از انتشار تک قطعه «تو میروی» در سال 95 برای مدتی سکوت کرد، تا به زودی فعالیت های خود را با جدیت بیشتری از سر بگیرد که اجرا در فستیوال «صد شب، صد اجرا» را می توان نقطه آغاز موفقی برای این گروه نامید.

«شوخ»، «شهر یار» و «آمده بودی» (با اشعار فولکلور افغانستانی)، «شاخ درنده» (با سروده ای از مرحوم اسدالله عفیف باختری)، «علم عشق» (غزلی از حافظ)، «دلجدایی» و «چهار جوان» با تنظیم و بازخوانی مرحوم مبارک شاه (خواننده تاجیکستانی) و چند قطعه بی کلام از جمله آثاری بودند در این کنسرت اجرا شدند.

نثار محمدی (خواننده اول گروه و نوازنده گیتار)، مهدیار خاوری (خواننده دوم و نوازنده گیتار بیس)، مرتضی خالقی (پیانو)، محمد تقی بربری (گیتار الکتریک) و پرهام پاشا (نوازنده مهمان درامز از ایران) به عنوان اعضای «بامیکان» در این اجرا بر روی استیج هنرنمایی کردند.

گفتنی ست، علاقمندان می توانند از طریق آی.دی thebamikan در شبکه اجتماعی اینستاگرام، فعالیت های این گروه را پیگیری کنند.

 

* در ادامه می توانید عکس های اجرای این گروه را از نگاه دوربین مهدیه و سما خادمی ببینید:

 

 

 

ارسال نظر
Mk : سوال
3 0
از کجا میشه اهنگ های این گروه رو دانلود کرد؟ هرچقدر سرچ میکنم پیدا نمیکنم
سایت خبری ـ موس ... : پاسخ
1 0
لطفا به صفحه این گروه در اینستاگرام به نشانی https://www.instagram.com/thebamikan/ پیام بدید و از ادمین پرس و جو کنید. موفق باشید
متین خاوری : تحسین
1 0
در شرایط سختی که مهاجرین در ایران عزیز دچارند،به دنبال رویا بودن،هم جسارت میخواهد و هم شهامت... ممنونم از اعضای گروهم‌ که در مدتی که نبودم‌ گروهرو زنده نگه داشتند و پویا 🙏🏻🌹👌🏻
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005