مبتکر ماسک های کنسرت

«ایوان فیشر» موسیقیدان و رهبر ارکستر مجارستانی هفتاد ساله شد

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 1 بهمن 1399 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ ضحی علیپور: «ایوان فیشر» (Ivan Fischer)  رهبر و آهنگساز اهل مجارستان، بیستم ژانویه سال 1361 در بوداپست متولد شد.

او به پیروی از برادر بزرگترش آدام فیشر (رهبر ارکستر و موسیقیدان) ابتدا سازهای همچون پیانو، ویولن و ویولنسل را می آموزد و دوره های آهنگسازی را می گذارد و سپس با سفر به اتریش و ورود به دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین، ویولنسل را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب می کند و از اساتیدی همچون هانس سواروفسکی، نیکلاوس هارننکور و فرانکو فرارا بهره می برد.

او در سال 1976 برنده مسابقه بنیاد روپرت در لندن شد و پس از آن به هدایت ارکسترهای بریتانیا از جمله ارکسترهای سلطتنی لیورپول، سمفونی بی بی سی و ارکستر سمفونیک لندن پرداخت و با آن ها تور جهانی سال 1982 را تجربه کرد.

فیشر در سال 1983 به مجارستان بازگشت و ارکستر جشنواره بوداپست (BFO) را تاسیس کرد که در ابتدا برای تعداد محدودی کنسرت در سال و به صورت نیمه وقت در نظر گرفته شده بود اما سرانجام BFO با برنامه ای حدود 30 هفته اجرا در سال، در سال 1992 به یک موسسه دائمی تبدیل شد و توانست با این ارکستر، برنامه های غیرمتعارف و خاصی را به اجرا درآورد که به طور مثال می توان به «کنسرت های کاکائو» بذای کودکان خردسال اشاره کرد.

فیشر در مجارستان جشنواره های مختلفی را تاسیس و اجرا کرد که از آن جمله می توان به جشنواره تابستانی در بوداپست با موسیقی باروک و رقابت سالانه از طریق ارکستر برای فرصت های سولیست در کنسرت اشاره کرد.

در آمریكا ، فیشر به مدت هفت سال سمت رهبر ارکستر میهمان اصلی ارکستر سمفونیک سینسیناتی (Cincinnati Symphony Orchestra) را بر عهده داشت. در سال 2006 ، وی رهبر ارکستر میهمان اصلی ارکستر سمفونیک ملی واشنگتن دی سی شد. در آوریل 2007 ، فیشر به عنوان رهبر اصلی ارکستر سمفونیک ملی (واشنگتن دی سی) ، پس از کناره گیری لئونارد اسلاتکین از سمت مدیر موسیقی در سال 2008 ، انتخاب شد. وی این عنوان را به مدت دو سال در اختیار داشت.

فیشر از 1984 تا 1989 مدیر موسیقی در كنتا اپرا (Kent Opera) در انگلستان بود. از سال 2000 تا 2003 مدیر موسیقی Opéra National de Lyon بود. او به علت تولید Ariadne auf Naxos در لیون جایزه بهترین اپرای منطقه ای سال را از طرف انجمن منتقدان موسیقی فرانسه دریافت کرد. از دیگر کارهای اپرا به عنوان رهبر ارکستر می توان به چرخه موتزارت در اپرای ایالتی وین و تولیداتی در زوریخ، لندن، پاریس، بروکسل، استکهلم و بوداپست اشاره کرد. وی در سال 2006 در جشنواره اپرای Glyndebourne در تولید جدیدی از کلبه های موسیقی Così برای اولین بار حضور یافت.

در سال 2006 ، فیشر به عنوان هنرمند اصلی ارکستر عصر روشنگری انتخاب شد. در فوریه 2011 ، وی با قرارداد اولیه 3 ساله به عنوان مدیر موسیقی کنزرتهاوس برلین (Konzerthaus) و رهبر ارکستر کنزرتهاوسورچستر (Konzerthausorch) برلین منصوب شد.

در اکتبر 2020 ، ارکستر سلطنتی کنسرتگبوو (Royal Concertgebouw Orchestra) انتصاب فیشر به عنوان رهبر ارکستر مهمان افتخاری را اعلام کرد. در سال 2011 نیز  فیشر جایزه موسیقی انجمن سلطنتی فیلارمونیک و جایزه Ovatie هلند را دریافت کرد و در سال 2013 ، وی به عنوان عضو افتخاری آکادمی موسیقی سلطنتی در لندن انتخاب شد.

لازم به اشاره است، فیشر با تاثیر از تغییراتی که کووید 19 در زندگی مردم جهان پیش آورده، دست به ابتکار و تولید ماسکی مجهز به هدفون زد که در اطراف آن دو زائده پلاستیکی شبیه به کف دست قرار دارد که به هنگام حضور در کنسرت ای موسیقی شنیدن را راحت تر می کند. این ماسک که 27 دلار قیمت دارد در میان افرادی که در کنسرت‌ ها حضور پیدا می ‌کنند رواج بسیاری یافته و به ماسک فیشر شهرت پیدا کرده است.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005