بیست و هفتم مارس برابر با هفتم فروردین

«ماریا کری» ملکه کریسمس آمریکا پنجاه و دو ساله شد

« بازگشت به لیست | شنبه 7 فروردین 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ پرنیان نوایی: «ماریا کری» (Mariah Carey) خواننده، ترانه سرا، بازیگر و تهیه کننده آمریکایی متولد بیست و هفتم مارس (برابر با هفتم فروردین) در لانگ آیلند نیویورک است. 

برای سال تولد «ماریا کری» که به دلیل گستره آوازی پنج اکتاوی مشهور است، در منابع مختلف دو سال 1969 و 1970 ذکر شده است. سبک آواز ملیزماتیک (به معنای تحریر) و گستره صوتی سوت (بالاترین گستره صوتی صدای انسان) برای او عنوان «بزرگترین آوازه خوان» (از جمله عنوان های افتخاری در موسیقی عامه پسند) و «ملکه کریسمس» را به ارمغان آورده است.

پدر او «آلفرد روی» مهندس هوانوردی یک آمریکایی آفریقایی تبار از نژاد ونزوئلایی و مادرش «پاتریشیا» یک خواننده اپرای سفید پوست ایرلندی بود و ماریا پیش از این که خوانندگی، به عنوان آرایشگر و پیشخدمت رستوران کار می کرد.

زمانی که تنها سه سال داشت پدر و مادرش از هم جدا شدند و او به همراه برادرش مورگان و با دوری از خواهرش آلیسون نزد مادرش زندگی می کرد و اولین بار در سن شش سالگی شعری سرود و پس از پایان دوره متوسطه موسیقی را با جدیت بیشتری پیگیری می کرد. مشغول شد   

او در سال 1990 اولین آلبوم خود را با نام خودش تحت نظارت «تامی ماتولا» مدیر کلمبیا رکوردز که صدای او را در یک مهمانی شنیده بود، منتشر شد که سه سال بعد با یکدیگر ازدواج کردند. گرچه عمر زندگی آن ها پنج سال بیشتر طول نکشید اما وی با انتشار آلبوم های «جعبه موسیقی»، «کریسمس مبارک» و «خیال بافی» در سه سال پیاپی (1993 تا 1995) توانست به موفقیت جهانی دست پیدا کند.

او با فروش بیش از 200 میلیون نسخه از قطعات خود و قرار گرفتن در لیست صد زن برتر موسیقی در جهان و انتخاب چندین آهنگش در فهرست صد تک قطعه برتر بیلورد، یکی از هنرمندان تاثیرگذار در صنعت موسیقی محسوب می شود.

 همچنین وی پنج جایزه گرمی، هفده جایزه موسیقی ملل، سی و یک جایزه موسیقی بیلبورد و یازده جایزه موسیقی آمریکا را در کارنامه هنری خود دارد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005