به مناسبت پنجاهمین سالگرد استقلال «بنگلادش»

«جوی کروکس» اولین اجرای خود به زبان بنگالی را به روی صحنه برد

« بازگشت به لیست | شنبه 7 فروردین 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ شروین فریدنیا: «جوی کروکس» (Joy Crookes) ترانه سرا و خواننده انگلیسی پس از اجرا به مناسبت پنجاهمین سالگرد استقلال بنگلادش، درباره اولین اجرای خود به زبان بنگالی در شبکه آسیایی بی.بی.سی توضیح داد.

وی با نام کامل «جوی الیزابت آکترو کروکس» نهم اکتبر 1998 در جنوب لندن از مادری بنگلادشی و پدری ایرلندی متولد شد و از نوجوانی آموزش سازهایی همچون گیتار، پیانو و باس را به همراه خوانندگی آغاز کرد.

او جزئیات مربوط به روابط، اعتماد به نفس، فرهنگ و هویت خود و ریشه های لندن جنوبی را در موسیقی خود گنجانده و از سال 2017 سه نمایشنامه گسترده را منتشر کرده و در جوایز بریت 2020 نامزد دریافت جایزه ستاره در حال ظهور شده است.

جوی طی گفتگو با بی.بی.سی (به اختصار) گفت: «اجرا به زبان بنگالی واقعا مهم و یک موفقیت بزرگ است و برای یادگیری زبان زمان زیادی صرف کردم»

ایشان افزود: «وقتی کشوری برای استقلال خود می جنگد، نه تنها برای مردمش بلکه برای هنر، موسیقی، داستان سرایی، شعرها و صدای خود می جنگد و این همان چیزی است که خانواده های ما برای آن جنگیدند. برای اینکه ما در این موقعیت هایی باشیم که بتوانیم صحبت کنیم و به خاطر آن مجازات نمی شویم. زبان بنگالی بسیار زیبا در داستان گفتن، ایجاد صحنه یا اغراق علاقمند است و همین موضوع، اشعار و موسیقی را جذاب می کند و این فراتر از بازنمایی فرهنگ بنگلادشی است و من می خواهم بتوانم احساس کنم هر کجا پایم را بگذارم، هیچ کس نتواند سوال کند که من به آنجا تعلق دارم یا نه».

وی در پایان اضافه کرد: «هویت شما به شما بستگی دارد. و من امیدوارم که جوانان بتوانند پای خود را بر روی هر طبقه در هر اتاق بگذارند و احساس کنند که متعلق به آنجا هستند».

گفتنی ست، بنگلادش که به عنوان پاکستان شرقی خوانده می شد، 26 مارس 1971 طی جنگی که مثابه نسل کشی با بود و بین پانصد هزار تا سه میلیون کشته داد (تعداد اصلی مشخص نیست) به استقلال رسید تا پاکستان و بنگلادش و هند پس از رهایی از زیر سلطه بریتانیا به سه کشور مستقل تبدیل شوند. دین اصلی و عمده مردم در بنگلادش اسلام اهل سنت است اما تعداد شیعیان در این کشور حدود یک و نیم میلیون نفر هستند. بنگلادش برخلاف برخی کشورها که دین اسلام از طریق درگیری و جنگ وارد شد؛ از طریق تجار و طریقت و پذیرش خود مردم صورت گرفت از آنجا که اسلام از نظر تاریخی توسط صوفیان به بنگلادش آورده‌ شد پیروان طریقت‌ های صوفی همچون  نیز در این کشور حضور درخور توجهی دارند.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :