دو آلبوم بی کلام «تنهایی» و «به یاد گذشته» اثر جواد بطحایی منتشر شد

« بازگشت به لیست | دوشنبه 3 خرداد 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ روزبه فرهمند: دو آلبوم بی کلام «تنهایی» و «به یاد گذشته» اثر جواد بطحایی به فاصله چند روز توسط موسسه فرهنگی ـ هنری نوای شبدیز منتشر شدند.

آلبوم «تنهایی» که روی جلد آن جمله «در تنهایی گاه انسان به فهم جهان نزدیکتر می شود» نوشته شده است، شامل قطعات «فریاد دل (مقدمه)»، «گفتگوی دل (مقدمه)»، «شیدا (چهار مضراب)»، «رنگ شیرین»، «نجوا (مقدمه)»، «رنگ فرهاد» و «تنهایی (مقدمه)» در دشتی و قطعات «برای رفتن با شاخه های زرین وضو می سازم»، «ابدیت (مقدمه)»، «دیدار (مقدمه)»، «تیزتک (چهارمضراب)»، «سوزان (چهارمضراب)»، «پرند (چهارمضراب)» در ابوعطا است که با دکلمه اشعاری از نوذر پرنگ به علاقمندان عرضه شده است.

جواد بطحایی درباره این اثر می‌ نویسد: «این آلبوم مجموعه قطعات بی‌ کلام شامل مقدمه، پیش ‌درآمد، چهار مضراب، رنگ و فرم‌ های آزادی است که در طول زندگی‌ ام در دشتی و ابوعطا ساخته ‌ام. در این آلبوم نام هر قطعه در شعری از نوذر پرنگ بیان و سپس قطعه فوق اجرا شده است. بدیهی ست بعضی آثار تک نوازی شده در این آلبوم، اجرای گروهی آن مطلوب نظر است».

همچنین آلبوم «به یاد گذشته» دیگر اثر بی کلام این هنرمند در شور و افشاری است که شامل ده قطعه به نام های «نبرد کوروش»، «فتح کوروش»، «به یاد گذشته»، «مستانه»، «خون عاشقان»، «اج»، «فریاد خزان»، «فغان»، «پریش» و «رنگ مجنون» است که در استودیو کرگدن و مینور به ترتیب توسط رضا فرهادی و مهرداد حسن پور صدابرداری شده اند.

تمامی قطعات مجموعه «به یاد گذشته» در کتاب «فریاد خزان» با نت نگاری و لوح فشرده، توسط نشر خنیاگر نیز به انتشار رسیده که هنرجویان می توانند از آن استفاده کنند.

در بیوگرافی «جواد بطحایی» آمده است: وی متولد 1336 در مشهد و آهنگساز و نوازنده سنتور است و در خانواده ای هنر دوست چشم به جهان گشود. پدر و برادرانش با موسیقی آشنا و اولین معلمان او در زمینه موسیقی بودند. وی در ابتدا مبانی و تئوری و سلفژ را نزد استاد «غلامحسین ظهیرالدینی» فرا گرفت و در سال 1358 جهت تحصیل موسیقی وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و از محضر استادان «مجید کیانی» و سپس «فرامرز پایور» و «پرویز مشکاتیان» بهره برد. وی ساز نی را نیز ادامه داد و ردیف آوازی را نزد «عبدالنقی افشارنیا» به پایان رسانید. از سال 1372 با استاد شجریان و گروه «آوا» همکاری داشته است. وی سال ها در هنرستان موسیقی پسران به تدریس اشتغال داشته و هنر سنتور سازی را نیز تجربه کرده و در ساختن این ساز نیز دستی توانا دارد. حدود 22 آلبوم و سه کتاب تا به امروز در کارنامه هنری ایشان به ثبت رسیده است.

گفتنی ست، علاقمندان می توانند از طریق آی دی Javadbathaie  در شبکه های اجتماعی آثار ایشان را پیگیری کنند.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005