مصادف با ششم خرداد ماه

«شهرداد روحانی» موسیقیدان و رهبر ارکستر صاحب نام ایرانی 67 ساله شد

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 6 خرداد 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سامان قهرمان زاده: شهرداد روحانی (موسیقیدان و رهبر ارکستر) متولد شش خرداد سال 1333 در رشت است که امروز مصادف با زادروز این هنرمند صاحب نام است.

پدرش «رضا روحانی» از موسیقیدانان بزرگ ایران که فرزندش شهرداد را از پنج سالگی با موسیقی آشنا کرد و بدین ترتیب با آموزش های پدر، او توانست در سن ده سالگی وارد هنرستان موسیقی شود و پس از اتمام تحصیلات در هنرستان موسیقی ملی، ادامه تحصیل در رشته موسیقی را در وین پیگیری کند.

همچنین انوشیروان، اردشیر و شهریار برادران وی نیز از موسیقیدانان مطرح هستند اما شهرت شهرداد به رهبری ارکستر بزرگ «یانی» و کنسرت های او در تور جهانی با همراهی ارکستر سلطنتی فیلارمونیک برمی گردد.

شهرداد روحانی به عنوان یکی از افتخارات موسیقی ایران، در کنار این که از سال 1987 تا 1991 رئیس و رهبر ارکستر سمفونی COTA لس آنجلس در جهان بوده، به عنوان رهبر مهمان با ارکسترهای بزرگی همچون می‌توان ارکستر سلطنتی فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک مینه سوتا، سمفونیک کلرادو، سمفونیک سن دیگو، سمفونیک ایندیاپولیس، سمفونیک نیوجرسی، سمفونی فیلارمونیک زاگرب و سمفونی جوانان آمریکا به روی صحنه رفته است.

همچنین در سال 1998 توسط دولت تایلند برای ساخت قطعه‌ موسیقی مراسم افتتاحیه و اختتامیه‌ سیزدهمین دوره بازی های آسیایی دعوت شد و در نهایت قطعه ساخته او، به عنوان محبوب ‌ترین آهنگ این بازی ‌ها انتخاب شد و یک سال بعد نیز به دریافت جایزه پیکانس تایلند که معتبرترین جایزه موسیقی و هنری این کشور است، موفق شد.

«شهرداد روحانی» در ششم ژانویه 2018 ارکستر سمفونیک اپرای ونکوور  را در کنسرتی به نام «همه ایرانم» یا «شب موسیقی ایرانی با ارکستر اپرای ونکوور» رهبری کرد. این کنسرت در کانادا و بزرگترین سالن شهر ونکوور، سالن کویین الیزابت برگزار شد. آثاری از آهنگسازان بزرگ ایرانی از دوره مشروطیت تا زمان حاضر از جمله عارف قزوینی، مرتی نی داوود، روح الله خالقی، جواد معروفی، حشمت سنجری، حسین دهلوی، همایون خرم، کامبیز روشن روان و . . . در این کنسرت با حضور بیش از 2700 مخاطب اجرا شدند.

همچنین روحانی در این کنسرت افزون بر رهبری ارکستر، در دو قطعه راپسودی اصفهان و سرزمین مادری، سولیست پیانو بود وپوئم سمفونی 50   50 دقیقه ای «همه ایرانم» ساخته کامبیز روشن روان اولین اجرای جهانی اش در این کنسرت با خوانندگی علیرضا قربانی انجام شد.

همچنین ایشان در تابستان سال 1395 به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شد اما در خرداد 1399 از آن سمت کناره گیری کرد.

گفتنی ست، علاقمندان به آثار این هنرمند ارزشمند می توانند از طریق آی.دی ایشان به نشانی shahrdadrohani در شبکه های اجتماعی ایشان را پیگیری کنند.  

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005