با پیشنهاد کمپانی آلمانی «ناکسوس»

علی رهبری ساخت «دیوان غربی ـ شرقی» اثر گوته را آغاز کرد

« بازگشت به لیست | یکشنبه 9 خرداد 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ شهاب آقاجانی: علی رهبری (آهنگساز و رهبر ارکستر) به پیشنهاد کمپانی انتشارات موسیقی آلمانی ناکسوس، «دیوان غربی ـ شرقی» ولفگانگ گوته را می سازد.

«دیوان غربی ـ شرقی» (دیوان باختری ـ خاوری) (West-Östlicher Divan) به عنوان یکی از آثار قابل تامل یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، فیلسوف و دانشمند آلمانی است که به صورت نظم و با الهام از نمادها و عناصر ادبیات شرقی و ایرانی، در سال 1819 منتشر شده است.

این کتاب که جز آثار واپسین وی محسوب می شود و خود، آن را «برآینده زندگی اش» معرفی کرده است، در گفتارهای گوناگون ازحافظ و فرهنگ ایرانی الهام گرفته لذا از یکسو بازتابانده باورها و اندیشه‌ های ایرانی به ویژه حافظ و از سوی دیگر بازتاب ‌دهنده نگاه منتقدانه گوته به آن‌هاست. در سراسر این دیوان، گفته‌ ها، پندارها و شخصیت و نام حافظ به کرات مشاهده می ‌شود؛ نویسنده بارها در کتاب، خود را مرید و تاثیر پذیرفته از حافظ می‌ داند گویی، وی برای سرودن بیشتر شعرهای دیوان از حافظ یاری جسته‌ است. در این دیوان واژگان فارسی و عربی بسیاری نیز دیده می شود.

«علی رهبری» که سال های متمادی با کمپانی های بین المللی همکاری دارد و آثار برجسته ای همچون «چنین گفت زرتشت»، «اُپرای غمنامه پارسی» نوشته «ایشی لوس» و «بلبل‌های پارسی» روی شعر سعدی شیرازی و . . . را نیز در کارنامه هنری خود دارد، «دیوان غربی ـ شرقی» را برای صدای چند خواننده جهانی، گروه کر و ارکستر سمفونیک خواهد ساخت. 

در بیوگرافی این موسیقیدان آمده است: «وی متولد سال 1327 در تهران، موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانی است. او که در اتریش با نام الکساندر مشهور است، با رهبری بیش از 120 ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود 200 اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهم ‌ترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرح ‌ترین چهره‌ های موسیقی ایران است. 24 ساله بود که به دعوت مهرداد پهلبد (وزیر وقت فرهنگ و هنر) به عنوان جایگزین مصطفی پورتراب به مدیریت هنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار ایران رسید. وی در این مدت توانست ارکستر هنرجویان هنرستان و پس از آن ارکستر سمفونیک جوانان را تشکیل دهد ولی پس از 3 سال و با اعتراض به وضع موجود و با انتقاد از شیوه مدیریت اداره وزارت فرهنگ و هنر که به زعم وی بی ‌توجهی مسئولان به مسائل پایه ‌ای موسیقی و پرداختن به ظواهر بود، استعفاء و ایران را ترک کرد. او پس از سال ها و به دعوت فریدون ناصری به ایران بازگشت و با حکم علی مرادخانی، رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برای مدتی بر عهده گرفت.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005