برابر با چهاردهم خرداد

امروز «هوشنگ جاوید» (نویسنده و پژوهشگر) شصت و دو ساله شد

« بازگشت به لیست | جمعه 14 خرداد 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ میثم سعیدی: امروز چهاردهم خرداد ماه برابر با زادروز «هوشنگ جاوید» نویسنده و پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران در سال 1338 شمسی است.

هوشنگ جاید متولد تهران است که در همین شهر و البته مشهد، دوران نوجوانی و جوانی خود را سپری کرد و در رشته فیلمبرداری و نورپردازی از دانشکده صدا و سیما فارغ‌ التحصیل شد.

وی از شاگردان سید ابوالقاسم انجوی شیرازی بنیانگذار مکتب مرکز فرهنگ مردم ایران در صدا و سیما بود و در این سال ‌ها مسئولیت ‌های فراوانی را نیز بر عهده داشت. او یکی از برجسته ‌ترین پژوهشگران موسیقی نواحی و بنیانگذار جشنواره‌های مختلف موسیقی نواحی و آیینی در ایران است و نزد دکتر محمود روح الامینی، دکتر محمدتقی مسعودیه و دکتر فریدون جنیدی نیز بهره برده است. 

مدیر و طراح نخستین جشنواره نی نوازی کشور 1370 حوزه هنری، مسئول موسیقی استان کردستان در سال‌های 1373 و 1374 ، مسئول و موسس واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز کردستان از سال 1375 تا 1379 ، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری تهران، دبیر و مدیر اجرایی و طراح جشنواره موسیقی آئینی 1380 و 1381 ، دبیر و مدیر و طراح جشنواره موسیقی بومی زنان مناطق و نواحی ایران 1382 و 1383 حوزه هنری، دبیر و مدیر اجرایی و طراح نخستین همایش منقبت خوانان ایران 1383 حوزه هنری، مدیر و طراح جشنواره موسیقی رمضان در بخش آواها و نواهای قرآنی نخستین جشنواره هنرهای قرآنی 1383 وزارت ارشاد، مدیر یک دوره سه ساله بخش عروسکی و تئاتر صدا و سیمای مرکز مشهد از جمله فعالیت های ایشان در کارنامه هنریشان است. همچنین در سال 1390 سازمان یونسکو برای ثبت معنوی موسیقی بخشی‌های شمال خراسان از وی تقدیر کرد.

از جمله کتب ایشان می توان به آثاری همچون «نقش زن در موسیقی مناطق ایران»، «موسیقی آیینی قوم ترکمن: سیری بر جایگاه اهل بیت»، «آشنایی بر موسیقی مناطق و نواحی ایران»، «موسیقی رمضان در ایران»، «پرند ستایش در ایران»، «موسیقی – رسانه»، «آخرین خنیاگر» (شرح حال زندگی حاج قربان سلیمانی) و «مناقب خوانی» (موسیقی قدسی، مذهبی و آیینی ایران) اشاره کرد.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005