در سایت های «هاشور» و «تیوال»

اکران آنلاین مستند «زمستان است» با موسیقی «محمد نصرتی» آغاز شد

« بازگشت به لیست | شنبه 15 خرداد 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ مائده ساجدی: اکران آنلاین مستند «زمستان است» با موسیقی «محمد نصرتی» و کارگردانی «مهرداد زاهدیان» در سایت های هاشور و تیوال آغاز شد.

در توضیح این فیلم مستند آمده است: خیابان لاله ‌زار تهران یکی از شاخص‌ ترین نمونه‌ ها در ایران است که به عنوان نمادی از میل به تجدد طلبی، قابل مطالعه است؛ مجموعه ‌ای از عناصر مختلف که این خیابان را به گذرگاهی فرهنگی مبدل کرد و حکایت تجدد خواهی در ایران کمابیش مشابه سرگذشت خیابان لاله ­زار تهران است.

این خیابان یکی از شاخص­­ترین نمونه­ ها در دنیاست که به ­عنوان نمادی از میل به تجدد طلبی، قابل ‌مطالعه است. لاله­ زار صرف ­نظر از نقش موثر در خلق خاطره شهری، مثالی منحصر ­به­ فرد از نمایش مراحل شکل­ گیری، اوج یابی و تهی شدن از هویت در شهر است.

این خیابان محلی برای تجربه­­ فضای مدرن و غربی در دل تهران بود؛ همچنان‌ که کانونی بود برای تجمع روشنفکران، دفاتر روزنامه ­ها، تئاترهایی که به مضامین ادبی، فلسفی، سیاسی توجه می­ کردند و سینماهایی که آخرین تولیدات سینمایی را به نمایش در می­ آوردند؛ در واقع مجموعه ­ای از عناصر مختلف که این خیابان را به گذرگاهی فرهنگی مبدل می ‌کرد.

با وقوع کودتای سال 1332 و افزایش جمعیت پایتخت، لاله ­زار آرام آرام هویتی تازه به خود دید. با کوچ کردن فروشگاه های عرضه کننده­ کالاهای لوکس غربی به خیابان‌ه ای بالادست و با پراکنده شدن روشنفکران از لاله ­زار، گروهی کم ‌سواد و مبتذل، عرصه­ فعالیت را به دست گرفتند. هویت پیشین محو شد و ابتذالی بازاری به ­جای آن نشست. امروز لاله ­زار در انبوهی از بنگاه­ های اقتصادی و بی‌ هویتی محض گم‌ شده است؛ همان سرنوشتی که کما بیش مشابه آن برای نیات و اهداف تجددخواهی رقم خورد.

«محمد نصرتی» که ساخت موسیقی این مستند را بر عهده داشته، متولد 1352 تهران، کارشناس موسیقی دانشگاه سوره و کارشناس ارشد آهنگسازی دانشگاه هنر است که از محضر اساتیدی همچون فرهاد فخرالدینی، شریف لطفی، نادر مشایخی، وارطان ساهاکیان، هوشیار خیام و کیاوش صاحب نسق بهره برده است. از ده سالگی نواختن ترومپت را نزد زنده یاد عزیزا... قیطاسی و ساز پیانو و موسیقی کودک را در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما نزد کمال طراواتی آموخته است.

وی عضو هیات موسس انجمن موسیقی همدان بوده و بیش از بیست موسیقی متن برای فیلم، مجموعه های تلویزیونی، مستند، داستانی، عروسکی و انیمیشن ساخته است.

دو آلبوم موسیقی به نام های «شقایق جنوب» و «نگاه گرم آفتاب» برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه کرده و در چند آلبوم موسیقی پاپ به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده حضور فعال داشته است.

کسب چندیدن جایزه در جشنواره های مختلف برای آهنگسازی و تنظیم موسیقی فیلم، تله تئاتر، نمایش، تصنیف و ترانه در عرصه های کودک و نوجوان، پاپ، تلفیقی و ارکسترال و همچنین فعالیت در زمینه ضبط و صدابرداری بیش از 80 آلبوم موسیقی را در کارنامه هنری خود دارد.
از سال 1372 نیز همکاری خود با ارکستر سمفونیک صدا و سیما تهران را در مقام آهنگساز و نوازنده ساز فرنچ هورن آغاز کرده است و به زودی آلبوم استاد «شهرام ناظری» با همکاری وی و الوند جلالی منتشر خواهد شد.

لازم به اشاره است، تهیه کنندگی این مستند 85 دقیقه ای که تاکنون جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده را پیروز حناچی بر عهده داشته و مهرداد زاهدیان در کنار کارگردانی، به عنوان پژوهشگر، فیلمبردار، تدوینگر و نویسنده گفتار متن، در ساخته خود حضور داشته است. وی تحصیلکرده رشته کارشناسی عکاسی از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه تهران است و فیلم هایی چون «میدان بی ‌حصار»، «حلقه‌ های گمشده»، «خِش خِش بی خا و شین»، «مسجد جامع اصفهان»، «کرمان دل عالم» و «میدان نقش جهان» از جمله آثار اوست.

 گفتنی ست، فرزین زند (صدابردار)، مهرداد جلوخانی (صداگذار)، منوچهر انور (گوینده)، شهنام صفاجو (مدیر تولید)، ایمان یاری (جلوه های تصویری) و ایمان ترابی (عکاس) نیز دیگر عوامل تولید این مستند بودند.

علاقمندان از داخل و خارج کشور به منظور خرید بلیت این مستند می توانند از طریق سایت هاشور به نشانی www.hashur.com  و www.tiwall.com  اقدام کنند.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :