برابر با شانزدهم خرداد ماه

هشت سال از درگذشت استاد «فریدون حافظی» گذشت

« بازگشت به لیست | یکشنبه 16 خرداد 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ فواد راسخ نیا: امروز شانزدهم خرداد برابر هشتمین سالروز درگذشت استاد «فریدون حافظی» موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده تار و سه تار است.

استاد «فریدون حافظی» متولد اول بهمن 1305 در کرمانشاه است که موسیقی را از دوره نوجوانی با آموزش ساز تار آغازی می کند تا پیش از ورود به هنرستان موسیقی، آنقدر در نوازندگی تبحر پیدا کرده بود که در آزمون ورودی مورد تحسین اساتید قرار گرفت و از طریق ایشان به رادیو معرفی شد و سپس برای تکمیل اندوخته هایش به ایتالیا رفت.

استاد حافظی که در کنار موسیقی، در رشته حقوق نیز تحصیلات خود را به پایان برد و مدتی به عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت راه مشغول به کار بود، سرانجام تصمیم گرفت فقط در رشته موسیقی فعالیت کند.

او که به لحاظ پیشینه ای پنجاه ساله در آموزش تار و سه تار، همواره مورد توجه موسیقیدانان برجسته و موسیقی دوستان بوده است، خوش صداترین تار استاد «یحیی تار ساز» را از استاد «موسی معروفی» هدیه گرفت.

گفتنی ست، وی پس از مرتضی نی داوود و عبدالحسین شهنازی، به همراه جلیل شهناز و فرهنگ شریف یکی از سه نوازنده ای بود که به اجازه تک نوازی در رادیو را پیدا کرد و در طول فعالیت خود، همکاری های مشترکی با بزرگانی همچون احمد عبادی، همایون خرم، حسین علی دفتری، محمد موسوی، جهانگیر ملک، مجید نجاحی، اسدا... ملک، رضا ورزنده، کامران داروغه، منصور صارمی و  منصور نریمان را تجربه کرده است.

او همچنین در زمینه نواختن سازهای عود و پیانو نیز چیره دست بود و تقریبا تا آخرین روزهای عمر خود، مشغول تدریس و ارتقا و آموزش استعدادهای نوظهور بود. آخرین ساخته او با صدای سالار عقیلی با اجرای ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی ضبط و تنظیم شد.

لازم به یادآوری ست، از وی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که در سال 1384 برگزار شد، به پاس یک عمر تلاش بی شائبه تقدیر به عمل آمد.

استاد «فریدون حافظی» ابتدا به علت شکستگی استخوان ران در فروردین 1392 زیر عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه در 16 خرداد همان سال دار فانی را در سن 91 سالگی وداع گفت و پیکرش پس از تشییع در تالار وحدت، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در تهران به خاک سپرده شد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی  001بنر داخلی 002بنر داخلی 003بنر داخلی 004بنر داخلی 005