نخستین جشنواره تنبک نوازی به اهتمام «محمد اسماعیلی» به کار خود پایان داد

« بازگشت به لیست | شنبه 22 خرداد 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ لیدا رجبی: اختتامیه اولین جشنواره تنبک نوازی یادمان «حسین تهرانی» با حضور استاد «محمد اسماعیلی» برگزار شد.

این جشنواره بیست و یک خرداد ماه در موزه دکتر معین و امیر جاهد با حضور هنرمندانی چون میلاد کیایی، شهرام صارمی و سعید حسین پور (مدیر جشنواره)، آقایان سبحانی (مدیر موزه دکتر معین و امیر جاهد) و بیدگلی (مدیر آموزش) و جمعی از هنرمندان موسیقی به کار خود پایان داد.

همچنین این برنامه شامل اجرای امیر مولوی،سخنرانی محمد اسماعیلی، میلاد کیایی، شهرام صارمی، تک نوازی چند تن از منتخبین جشنواره در مقاطع سنی مختلف و مراسم اهدای جوایز بود و برگزیدگان در گروه‌ های سنی الف، ب و ج جوایز خود را دریافت کردند.  
پریسا ملک زاده (مدیر هماهنگی و برنامه‌ ریزی)، ثریا حسین پور (دبیر جشنواره)، حافظ ‌پور سید احمد (مدیر روابط عمومی)، رودین بهروان و مرجان شمسی خانی (گرافیک و طراحی)، صادق حسین پور (مدیر مالی)، علیرضا دانش (ویراستار)، مریم سرایی (مترجم) و مهدی حسین پور (فیلم و عکس) دیگر عوامل اجرای این جشنواره بودند که با حمایت انجمن موسیقی استان تهران، انجمن موسیقی سمنان، آموزشگاه موسیقی صبا سمنان، آموزشگاه موسیقی چکاوک اهواز، کارگاه سازگاری منصور دریاباری، کارگاه سازگاری کوروش دانایی، کارگاه سازگاری محمدرضا رهنما، کارگاه سازگاری ابراهیم‌پور گرجی و مهیار بهرامی نسب برگزار شد. 
استاد «محمد اسماعیلی» با نام اصلی «محمد علی اسماعیلی متین» که به اهتمام وی این جشنواره برگزار شد، متولد چهارم شهریور 1313 در تهران، موسیقیدان و نوازنده برجسته تنبک و دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکترا است  که به علت آغاز همکاری با استاد «حسین تهرانی» در سال 1330 شیوه نوازندگی او را آموخت و در گروه های موسیقی وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و پس از پنج سال نوازندگی در ارکسترهای موسیقی ملی، اجرا در کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی و آمریکایی را به منظور معرفی موسیقی اصیل ایرانی آغاز کرد.

همچنین وی از سال 1343 آموزش در هنرستان موسیقی ملی را آغاز کرد و یک سال بعد نیز سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را بر عهده گرفت.

همچنین وی در دهه 60 با هنرمندان صاحب نامی همچون فرامرز پایور (سنتور)، جلیل شهناز (تار)، علی اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی) گروه «اساتید موسیقی ایران» را تشکیل دادند و اجراهای متعددی در اروپا، آسیا و آمریکا به روی صحنه بردند.

این هنرمند ارزشمند تا به امروز در کنار آثار ارزشمند متعدد توانسته شاگردان ماهری تربیت و به گنجینه موسیقی ایران اضافه کند. فرزند وی «مجید اسماعیلی» نیز از نوازندگان بنام ویلنسل است.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :