با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان

آلبوم «سرزمین آواز» اثر «بابک رجبی» در هفت دستگاه موسیقی منتشر شد

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 30 دی 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ روزبه فرهمند: آلبوم «سرزمین آواز» به خوانندگی و آهنگسازی «بابک رجبی» با اشعار و قصه هایی از «زهرا حق جویی» توسط موسسه پندار پویای آدمک منتشر شد.

این آلبوم با هدف آشنایی به خصوص کودکان و نوجوانان) با ردیف موسیقی ایرانی و با استفاده از هفت قصه موزیکال در هفت دستگاه اصلی ساخته شده است. در این اثر گوشه های اصلی که به صورت بالارونده و با تغییرات نت شاهد به وجود می آیند، موسیقی تشکیل دهنده قصه ها هستند.

در هر قصه اکثر گوشه ها را ابتدا به صورت آوازی با ریتم آزاد و سپس به صورت ترانه ضرباهنگ می شنویم. شخصیت اصلی هفت قصه به نام «آچاکاتورا» (در زبان ایتالیایی نت زینتی است که در ابتدای نت اصلی قرار می گیرد ولی فاقد ارزش زمانی است) به دستگاه های مختلف میرود  و گوشه ها را مکاشفه می کند.

بابک رجبی که در این آلبوم نوازندگی تار، سه تار، اوکوله له و سازهای کوبه ای را نیز برعهده داشته است، طی یادداشتی درباره اثر خود (به اختصار) می نویسد: «من در دوران دانشجویی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه همیشه به این فکر بودم که چگونه می توان از شیوه های آموزشی برای موسیقی سنتی ایران استفاده کرد. امیدوارم کودکان و نوجوانان با شنیدن این نواها اسامی گوشه ها و دستگاه ها را که شناسه های موسیقی ایرانی هستند در خاطر بسپارند تا گوش بزرگسالان آینده با فرهنگ شنیداری ایرانی آشناتر باشد».

باران الماسی به عنوان گوینده کودک در این آلبوم حضور داشته و مسعود تدینی نیز مسئولیت میکس قطعات «سرزمین آواز» را بر عهده داشته است.

«بابک رجبی» متولد سیزدهم آذر ماه 1361  در اصفهان، موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده و خواننده ایرانی است. او در ایران سرپرست و آهنگساز گروه «نوژان» بود و در فرانسه با گروه ‌های گوناگون همچون اسپرسان و اینکریدبل مکتوب به اجرای برنامه می‌ پردازد و هم اکنون مربی موسیقی کودک در مدرسه پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه است. او در زمینه آهنگسازی برای فیلم نیز فعالیت داشته و با کارگردانانی مثل امرالله احمدجو و سروش صحت کار کرده است.


* به منظور حمایت از اهالی موسیقی، لطفا این آلبوم را به صورت ارجینال تهیه کنید.
 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005