کتاب موسیقی «خنیاگر دف» با پژوهش و تالیف «حامد علیپور» منتشر شد

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 20 بهمن 1400 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سپیده مسعودی: کتاب موسیقی «خنیاگر دف» حاصل پژوهش و تالیف «حامد علیپور» برای دوره مقدماتی دف نوازی به همراه معرفی ریتم مقام های دف توسط انتشارات ریتم در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

این کتاب که «عرفان صعودی مهربان» وظیفه صفحه آرایی و طراحی جلد آن را بر عهده داشته، به صورت مقدماتی از پایین ‌ترین سطح به هنرجو، نحوه صحیح اجرای کشش‌ ها و میزان نماها را می آموزد و پس از آن، قطعاتی برای نواختن در دسترس وی قرار گرفته و در نهایت نیز قطعه نوازی در کتاب گنجانده شده است.

«خنیاگر دف» شامل سه بخش میزان‌های ساده، ترکیبی و لنگ بوده و متشکل از 234 اتود و 14 قطعه در هر بخش است که در صورت اجرای صحیح این قطعات و تمرینات، هنرجو تا سطح متوسطه پیشرفت خواهد کرد.

«حامد علیپور» متولد  شهر  تبریز است که از سنین کودکی با تشویق پدر به فراگیری سه تار رو آورده و در همان دوره به آموزش ساز سازی نزد استاد حسین سلطانزاده پرداخت. فراگیری سه تار را با نیما رضائی فرد آغاز و نزد اساتیدی چون هادی آذرپیرا و جواد شیروانی دوره ردیف نوازی را به پایان رساند و نزد استاد ساسان شکاریان به فراگیری تنبور پرداخت.

نوازندگی ساز دف را به صورت خود آموز آغاز و با گروه های متعددی همچون دف نوازان «سماع»، «اشراق»، «نواک»، «روح افزا»، «هیوا»، «چم»، «آوا»، دف نوازان «فروزان» به خوانندگي استاد بيژن كامكار، اركستر سازهای ايرانی مير اترا، آنسامبل تجربی تبريز همکاری داشته و در آلبوم های «مژده گلزار» و  «لب خاموش» (دف و نی)  به نوازندگی پرداخته است.

همکاری با استاد عالم قاسم اُو در کشور باکو و ضبط چند اثر با ایشان و خانم فرقانه قاسم اُو و چند خواننده دیگر در کشور آذربایجان،  شرکت در جشنواره دف نوازی ازنا، فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران، جشنواره بین المللی دف نوای رحمت، جشنواره بین المللی هه تاو(رضوی)، کسب مقام دوم از جشواره موسیقی شمس و کسب مقام در جشنواره های ذکر شده و اجاره کنسرت در شهر قونیه کشور ترکیه را در کارنامه هنری خود دارد.

در سال 1393 گروه دف نوازان «حیران» را تاسیس و در سال 1397 آن را به ثبت رساند. از جمله فعالیت های این گروه اجرای تور کنسرت در  شهر تبریز و شهرستان ها، همکاری با استاد حسین بهروزی نیا، تهیه و ساخت آلبوم «از عشق تا حیرانی» و «لب خاموش» تهیه و ساخت پروژه تصویری سلوک میباشد .

حامد علیپور مدیر مسئول آموزشگاه موسیقی «آوای کهن» در این سالها به تالیف و چاپ کتاب از جمله «عاشقانه حیران» پرداخته  که دلنوشته های او هستند. همچنین «کام دل» مجموعه قطعات برای گروه نوازی دف  است.

گفتنی ست، علاقمندان از طریق آی.دی _hamed_alipour_daf  در اینستاگرام می توانند فعالیت های این هنرمند را پیگیری کنند.


ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005