به بهانه زادروز خالق «شبانگاهان»

«عبدالحسین مختاباد» تنها ایرانی دارای مدال طلای جایزه معتبر موسیقی ملل

« بازگشت به لیست | دوشنبه 1 فروردین 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سپیده مسعودی: امروز، اول فروردین ماه برابر با زادروز استاد «عبدالحسین مختاباد» خواننده، آهنگساز و نوازنده سه تار و رئیس پیشین دانشـکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است.
وی در سال 1345 در روستای امره ساری متولد شد. در ده سالگی قطعه ای را خواند که مورد تشویق اطرافیانش واقع شد و همین، علاقه او را به موسیقی چند برابر کرد به طوری که در دوران تحصیل به تعزیه خوانی رو آورد.

وی موسیقی را به صورت حرفه ای نزد استادانی چون کریم صالح عظیمی (آواز)، عطاءالله جنگوک (سه ‌تار)، کامبیز روشن‌روان، شاهین فرهت و محسن الهامیان (تئوری موسیقی، سلفـژ و هارمونی) و امیر بیداریان (تنبـک) فرا گرفت و دارای مدرک لیسانس علوم اجتماعی از دانشگاه تهران، زبان انگلیسـی از دانشگاه یورک شهـر تورنتو در کانادا، آهنگسازی و اجرا از دانشگاه گلد اسمیت لنـدن انگلستـان و مدرک موسیقی از دانشگاه اتاوا در کاناداست.

 

 قطعه «شبانگاهان» که یکی از مشهورترین آثار او محسوب می شود، با شعری از ساعد باقری توسط فریدون شهبازیان ساخته شده و سال 1373 وی آلبومی با همین نام ضمن همکاری با موسسه آوای سپهر منتشر کرد که مورد توجه واقع شد. 
آثاری شامل آلبوم و قطعه همچون «سیاه مشق»، «سایه دوست»، «سپید و سیاه»، «ماه مجلس»، «اشک مهتاب»، «بهشت من»، «رنگین کمان»، «نقش خیال»، «قاصدک»، «غوغای جان»، «هم نوا»، «ناز و نیاز»، «زورق مهتاب»، «ساقی رضوان»، «داغ تنهایی»، «شکوه»، «سفر عشق»، «تمنای وصال» و خواندن بیش از پنجاه قطعه در رسانه ملی و اجرای کنسرت با گروه هایی مانند «شورانگیز»، «نوبانگ مهر»، «کایر»، «ارکستر بزرگ رودکی»، «هم صدا» در ایران و کنسرت هایی در کشورهای اتریش، روسیه، ژاپن، ترکیه، فرانسه، ایتالیا، قزاقستان، کانادا، آمریکا، اسپانیا، کویت، الجزایر، انگلیس، ارمنستان، سوئد، هلند، سوئیس، امارات، عمان، ترکمنستان، تاجیکستان، مالزی و یونان تنها بخشی از فعالیت هایی ست که در کارنامه هنری وی به ثبت رسیده است.
لازم به اشاره است، وی در کنار برگزاری کنسرت های موفق و اجرای قطعات به یاد ماندنی به عنوان نخستین خواننده ایرانی و تنها ایرانی هنرمند توانست مدال طلای جـایزه موسیقی ملل در سال 2020 را برای اثر «از شرم در حجابم» از  آن خود کند که این مدال هر سال فقط به 9 نفر در جهان تعلق می گیرد. بجز او، احمد میرمعصومی و مسعود رضایی مدال نقره ای و شاهین یوسف زمانی نیز مدال برنز این جایزه جهانی را دارا هستند.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :