با نگاهی به زندگی «الویس پریسلی»

فیلم سینمایی «الویس» در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی آید

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 2 فروردین 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ شیما مقامی: فیلم سینمایی موسیقی محور «الویس» با نگاهی به زندگی «الویس پریسلی» به کارگردانی «باز لورمن» در جشنواره فیلم کن سال جاری میلادی به نمایش درخواهد آمد. 

این کارگردان استرالیایی ضمن همکاری با «تام هنکس» و «آستین باتلر» به عنوان بازیگران اصلی، زندگینامه سلطان موسیقی راک اند رول را به تصویر کشیده و قرار است «الویس» نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم کن 2022 تجربه کند.
دو فیلم دیگر این کارگردان با عناوین «مولن روژ» و «گتسبی بزرگ» به ترتیب طی سال های 2001 و 2013 افتتاح کننده جشنواره کن بودند؛ جشنواره ای که قرار است هفتاد و پنجمین دوره خود را از 17 تا 28 می (مصادف با 27 اردیبهشت تا 7 خرداد» در فرانسه برگزار شود.  
«الویس پریسلی» با نام کامل «الویس آرون پریسلی» (خواننده، آهنگساز و بازیگر) متولد هشتم ژانویه 1935 در شهر توپلوو ایالت میسی سیپی ایالت متحده آمریکاست. زمانی که سیزده ساله بود، خانواده او در سال 1949 از توپلو نقل مکان کرد و به ممفیس در ایالت تنسی رفت. پریسلی برای تحصیل به دبیرستان ال سی هیومز رفت و در سال 1951 درسش تمام شد. در تابستان آن سال وقتی او برای ضبط یک ترانه شخصی به نام «شادمانی من» به همراه ترانه «اینجاست که اندوهت آغاز می‌ شود» به‌ عنوان هدیه ‌ای برای مادرش به شرکت سان رکوردز رفته بود، مورد توجه رییس آنجا قرار گرفت.
پریسلی یک سال پس از آن، نخستین ضبط موسیقی خود را در این شرکت به انجام رساند و سرهنگ تام پارکر که مدیریت کارهای او را در این مدت برعهده گرفته بود، برنامه حضور او در صحنه را سازماندهی  کرد.

او به عنوان یکی از شاخص ‌ترین نمادهای فرهنگی قرن بیستم شناخته و با لقب «سلطان راک اند رول» یاد می شود. تفسیرهای برانگیخته او از ترانه‌ ها و سبک اجراهای محرک همراه با یک ترکیب منحصر به فرد قوی از تأثیرات در میان خطوط رنگی در طول جنبش حقوق مدنی، او را به سمت موفقیت عظیم و جنجال‌ های اولیه سوق داد.
از جمله آثار او می توان به 104 قطعه که در لیست چهل تایی موسیقی های برتر قرار دارند، 17 ترانه برتر که برترین آمار را دارند، 79 هفته به عنوان بهترین خواننده در جدول، رکوردار 36 قطعه در ترانه های برتر در زمینه موسیقی ست.
همچنین وی رکورد اجرای بزرگ ‌ترین کنسرت جهان با ثبت در کتاب رکوردهای جهانی گینس را دارد.  کنسرت سال 1973 هاوایی با نام Aloha from Hawaii که به ‌طور زنده و مستقیم از تلویزیون اکثر کشورهای جهان پخش شد با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان به عنوان بزرگ ‌ترین کنسرت جهان خوانده می شود.
گفتنی ست، نشان افتخار آزادی رئیس جمهوری که بالاترین نشان افتخار غیرنظامی در ایالت متحده آمریکا به حساب می آید، شانزدهم نوامبر 2018 به «الویس پریسلی» تعلق گرفت.
او در اول ماه می 1967 با «پریسیلا بیولیو» ازدواج کرد که حاصل آن دختری به نام «لیسا مری» است اما این ازدواج در سال 1973 به جدایی کشیده شد.  این جدایی باعث گوشه گیری وی شد و اضافه وزن و بیمارهای مختلف، او را وادار به استفاده از داروهای مختلف کرد. سرانجام وی در روز سه شنبه 16 آگوست1977 در حالی که تنها 42 سال داشت و در ساعت 2:30 دقیقه عصر در حالت بیهوشی کف حمام خانه اش پیدا شده و در ساعت 3 و 30 دقیقه همان روز بر اثر آریتمی قلبی درگذشت.  مراسم خاکسپاری الویس در روز هجدهم همان ماه انجام شد.
هزاران نفر برای مراسم خاکسپاری او به ممفیس آمده بودند. وی ابتدا در قبرستان فارست هیل در کنار مادرش دفن شد اما به دلیل تلاش ها برای سرقت جسد الویس، در سوم اکتبر 1977، جسد الویس و مادرش به گریسلند منتقل شد.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی  001بنر داخلی 002بنر داخلی 003بنر داخلی 004بنر داخلی 005