رمان چاپ نشده «باله جذامیان» اثر «لئونارد کوهن» پاییز منتشر می شود

« بازگشت به لیست | جمعه 5 فروردین 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ شهنام صادقی: رمان «باله جذامیان» به قلم «لئونارد کوهن» (شاعر و خواننده مشهور کانادایی) پس از گذشت شصت و شش سال از نگارش، اواسط اکتبر سال جاری منتشر می شود.

این کتاب که در زندگینامه «کوهن» به قلم «ایرا بی نادل» نیز به آن اشاره شده، روایتگر داستان یک کارمند فروش 35 ساله است که با پدربزرگ خود در یک پانسیون تنگ و کوچک ساکن می ‌شود. پدربزرگ داستان دچار حملات پرخاشگری می شود و راوی داستان که تا پایان بی ‌نام باقی می ‌ماند نیز در درون خود نوعی پرخاشگری نوظهور احساس می‌ کند.
در واقع کوهن سعی داشته در این کتاب 91 صفحه ای به روابط سمی و تلاشی که افراد، بی جهت صرف حفظ آن می کنند، اشاره کند.

این رمان چاپ نشده که ظاهرا آخرین اثر نگارشی «کوهن» برای انتشار است، با جملات «پدربزرگم آمد تا با من زندگی کند. جای دیگری برای رفتن نداشت. چه اتفاقی برای فرزندانش افتاده بود؟ مرگ، زوال، تبعید، در این باره خیلی چیزی نمی‌ دانم» آغاز می شود.

کوهن در زمان زنده بودن، این رمان را برای چاپ به دو ناشر سپرد اما از سمت آن ها رد شد و حالا پس از شصت و شش سال که از نگارش آن می گذرد، قرار است همراه با پانزده داستان کوتاه و متن یک نمایشنامه رادیویی از آرشیوهای کوهن که همگی بین سال ‌های 1956 تا 1961 نوشته شده ‌اند، در 11 اکتبر 2022 (برابر با 19 مهر 1401) منتشر شود.

«لئونارد کوهن» شاعر، رمان نویس، ترانه سرا و خواننده یهودی تبار اهل کانادا در 21 سپتامبر 1934 در دستمونت متولد شد. او تحصیل کرده رشته انگلیسی در دانشگاه مک گیل بود و در سال 1955 به خاطر نوشته ‌های خلاقانه ‌اش جایزه ادبی Mc. Naughton  را از آن خود کرد.

کوهن اولین کتاب شعرش را در سال 1956 در مونترال منتشر کرد و اولین رمان او نیز در سال 1963 به کتاب فروشی‌ ها آمد. درون مایه شعرهای او دین، سیاست، انزوا، روابط میان فردی و جنسی است.
اولین حضور کوهن در صحنه موسیقی نیز به جشنواره موسیقی مردمی  نیوپورت  (Newport Folk Festival) در تابستان 1967 بود.

همچنین وی از دهم مارس 2008 به عنوان عضو جدید تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شد و در سال 2011 نیز به خاطر مجموعه آثاری که بر سه نسل در سرتاسر جهان تأثیر گذاشته‌ است، جایزه «پرنس آستوریاس» که یکی از معتبرترین جوایز ادبی اسپانیا است را دریافت کرد.
این هنرمند کانادایی هفتم نوامبر 2016 درگذشت و سه روز بعد این خبر رسانه ای شد. در هفدهم همان ماه، مدیر برنامه ‌های او اعلام کرد که کوهن در شب مرگش در منزل خود در لس آنجلس، زمین ‌خورده و بعد به آرامی در خواب فوت کرده ‌است. او مرگ کوهن را «ناگهانی، غیرمنتظره و آرام» توصیف کرد.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005