از طریق سایت بیپ تونز با امکان خرید آنلاین

آلبوم بی کلام «نگاه» اثر مشترک «عیسی زارعی» و «محمدرضا طیار» منتشر شد

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 11 فروردین 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ علیرضا کرمی اصل: آلبوم بی کلام «نگاه» با نوازندگی تار و سه تار «عیسی زارعی» و تنبک نوازی «محمدرضا طیار» برای خرید آنلاین روی سایت بیپ تونز قرار گرفت.

این آلبوم شامل 9 قطعه به نام های «درآمد نوا»، «نسیم»، «نیشابورک، نهفت، کرد بیات»، «بی خبری»، «حزین، بیات ترک، فرود نوا»، «بازگشت»، «چنگ شکسته»، «موشح» و «شوق» است که در دو بخش همنوازی تار و تنبک و همچنین تک نوازی سه تار است. 

بخش نخست این آلبوم شامل شش قطعه است که مدگردی‌های آن براساس امکانات بالقوه‌ دستگاه نواست. در دستگاه نوا چند نقطه‌ تأکید (شاهد) وجود دارد که هرکدام از این نقاط توسط گوشه‌ های معینی از این دستگاه معرفی می شوند. علاوه بر مدهای موجود در دستگاه نوا، مدهای دیگری مانند بیات ترک و کردبیات نیز در سیر گردش مدها گنجانده شده و برای تثبیت بیشتر فضاها تار به گونه ‌ای کوک شده که واخوان‌ ها نقش مؤثری در این زمینه داشته باشند و بتوان چند نت شاهد را به صورت همزمان داشت. از حیث آهنگسازی، قطعات با الهام از پایه‌ های ملودیک و ریتمیک موجود در تارنوازی کلاسیک ایرانی ساخته شده است.
در بخش دوم که شامل قطعات مستقل سه تارنوازی است در عین حال که می‌توان میان آن‌ها شاهد نوعی پیوستگی بود. بیراه نیست اگر بگوییم این قطعات مروری ست بر سه‏تارنوازی متأخر اما نوازنده کوشیده است، دست آخر، نگاه خود را از این طریق نمایان سازد.

همچنین از حیث آهنگسازی، قطعات با الهام از پایه‌ های ملودیک و ریتمیک موجود در تارنوازی کلاسیک ایرانی ساخته شده است. البته تکنیک‌ های دیگری نیز (به ویژه در قطعات ضربی) به کار رفته مانند چند صدایی‌ هایی که معمولاً در تک نوازی کلاسیک تار کمتر دیده می ‌شود. تنبک به عنوان ساز همراه، علاوه بر حفظ ریتم، در ایجاد فضای «فانتزی» بسیار مؤثر بوده و نوازنده از تمامی امکانات این ساز به خوبی استفاده کرده تا بتواند در عین همراهی با تار فضای مستقل خود را داشته باشد.
گفتنی ست، این آلبوم که در اسفند 1400 توسط موسسه فرهنگی ـ هنری ماهور در دسترس علاقمندان قرار گرفته بود، به تازگی برای خرید آنلاین بر روی سایت بیپ تونز نیز قرار گرفته است و علاقمندان به پیگیری آثار عیسی زارعی و محمدرضا طیار می توانند از طریق آی.دی های eisa.zarei و tayar.mohammadreza در اینستاگرام این دو هنرمند را دنبال کنند.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :