برابر با چهاردهم فروردین ماه

صد و بیست سال از سالروز تولد استاد «ابوالحسن صبا» گذشت

« بازگشت به لیست | یکشنبه 14 فروردین 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ میثم سعیدی: امروز چهاردهم فروردین برابر با صد و بیستمین سالروز تولد استاد «ابوالحسن صبا» نوازنده و آهنگساز صاحب نام است.

استاد «ابوالحسن صبا» متولد سال 1281 در تهران، استاد موسیقی، آهنگساز و نوازنده سازهای ويلون، سه تار، سنتور، تنبک، نی، کمانچه، پیانو و تار، فرزند استاد ابوالقاسم کمال السلطنه، پزشک، ادیب و نوازنده سه تار بود که موسیقی را نزد پدرش آموزش دید و به نوازندگی تار، سه تار، ویولن، کمانچه، سنتور، نی و ضرب روی آورد. همچنین نقاشی، معرق کاری، خاتم کاری، نجاری و ریخته گری می کرد و بعدها در ساختن ساز نیز مهارت کسب کرد.

در سال 1302 در مدرسه عالی موسیقی زیر نظر علی نقی وزیری مشغول به تحصیل شد و چهار سال بعد نخستین اثر خود را با عنوان «زرد ملیحه» با ویولن نواخت. سال 1318 با تاسیس رادیو تهران، کار نوازندگی را آغاز کرد و توانست در زمینه تدریس اساتید بزرگی را به جامعه موسیقی معرفی کند.

ابوالحسن صبا، چهل سال تمام ساز نواخت، تعلیم داد، در ارکسترها شرکت کرد، کتاب نوشت و در تمام جریان ‌های موسیقی ایران تأثیر مستقیم و مثبت داشت. مکتب نوین موسیقی ایرانی که از درویش خان آغاز شده بود با صبا به اوج رسید و شاگردان صبا نیز پیرو راه او شدند. حسین تهرانی، حسن کسایی، داریوش صفوت، فرامرز پایور، منوچهر صادقی، غلامحسین بنان، لطف‌الله مفخم پایان، علی تجویدی، جهانگیر کامیان، همایون خرم، اسدالله ملک، رحمت ‌الله بدیعی، ساسان سپنتا، ابراهیم قنبری مهر، اسماعیل چشم آذر، مهدی خالدی، مهدی مفتاح، حبیب‌الله بدیعی، محمد طغانیان دهکردی، شهریار، بابک رادمنش، حسین خواجه امیری (ایرج)، پرویز یاحقی و فرهاد فخرالدینی از شاگردان صبا بودند.

استاد ابوالحسن صبا در سن 55 سالگی در 29 آذر سال 1336 دیده از جهان فروبست و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.  

گواهینامه درجه اول هنری در سال 1364 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام استاد صبا صادر شد. در سال 1378 نیز تندیس این هنرمند به همراه جمله ای از او در گذر هنرمندان جزیره کیش رونمایی شد. همچنین در اردیبهشت سال 1400 نخستین دورهٔ اعطای «نشان ابوالحسن صبا» از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که در این مراسم نشان صبا به «تقی ضرابی» اعطا شد.

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005