به مناسبت فرا رسیدن «روز جهانی صدا»

چگونه از حنجره خود در برابر بیماری ها مراقبت کنیم

« بازگشت به لیست | شنبه 27 فروردین 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ آراسته زادوردی: شانزدهم آپریل برابر با بیست و هفتم فروردین به منظور آشنایی بیشتر مردم جهان با عوارض حنجره به نام «روز صدا» نامگذاری شده است.

ایده نامگذاری روز جهانی صدا نخستین بار در سال 1999 توسط انجمن حنجره و صدای برزیل مطرح شد. در سال 2002 پروفسور «ماریو آندره آ» متخصص لارینگولوژی / متخصص گوش، حلق، بینی و تارهای صوتی (Laryngology) اهل پرتغال که بعدها به عنوان رئیس انجمن لارینگولوژی اروپا انتخاب شد، پیشنهاد کرد که مراسم روز جهانی صدا (WVD) باید در سراسر جهان برگزار شود.
در سال 2016 بیش از 700 مراسم در نقاط مختلف دنیا برگزار گردید و برای روز جهانی صدا 2017 نیز بالغ بر 820 مراسم در کشورهای مختلف برنامه ریزی شد.
همانطور که اشاره شد، هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام روز صدا، نشان دادن اهمیت صدا در زندگی روزمره مردم بود.
محققان زیادی در سراسر جهان هر ساله تحقیقات خود را در زمینه صدا منتشر می کنند و سعی دارند با یافته های خود، مردم را در مراقبت از حنجره راهنمایی و تشویق کنند.
عدم استفاده از دخانیات و الکل یکی از مهمترین قدمهایی ست که می باید برای خود برداریم و دروغ های تبلیغاتی که به می گویند: «کشیدن سیگار باعث بم و جذاب شدن صدا می شود را برای همیشه به دست فراموشی بسپاریم».

یکی دیگر از توصیه های مهم محققان، نوشیدن آب به صورت منظم و مداوم است که باعث می شود حنجره در طول روز مرطوب باشد گرچه به گوینده ها و خواننده ها استفاده از دستگاه بخور و کم کردن میزان مصرف محصولات کافئین دار از جمله چای، قهوه، شکلات و کاکائو و اجتناب از غذاهای چرب و پر ادویه نیز تاکید شده ست.

داشتن الگویی سالم برای زندگی همراه با ورزش متناوب روزانه، داشتن استراحت کافی و دوری از تنش های عصبی می مورد، باعث می شود حنجره ای سالمتر همراه با سلامت روان و جسم داشته باشیم و فراموش نکنیم، صدای ما در کنار کلماتی که استفاده می کنیم بیانگر شخصیت ماست و صحبت کردن عامل ارتباطی مهم انسان ها با یکدیگر است. بنابراین هر گونه آسیب به حنجره در این ارتباط خلل وارد می کند.

تحقیقات نشان داده ست، افراد عادی تا 12 درصد با خطر مشکلات حنجره مواجهند اما گویندگان، بازیگران، خوانندگان و معلمان بیش از 50 درصد با این بیماری روبرو هستند لذا سلامت و پیشگیری در آن ها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005