به مناسبت سالروز درگذشت

نگاهی به زندگینامه «عطاالله جنگوک» خالق آلبوم محلی موفق «مال کنون»

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 1 ارديبهشت 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ روزبه فرهمند: اول اردیبهشت ماه برابر با سالروز درگذشت «عطاالله جنگوک» موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده تار و سه تار است.

«عطاالله چنگوک» متولد 22 مهر 1327 در لار است که مدتی شاگرد محمدحسن عذاری بود و پس از این که در تهران ساکن شد، از سال 1351 در هنرستان شبانه موسیقی تهران، موسیقی و نوازندگی تار را نزد علی اکبر شهنازی، نور علی برومند، دایروش صفوت و حبیب الله صالحی ادامه داد.

وی با تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به همت  داریوش صفوت در دهه 1350، جمعی از دانشجویان موسیقی و نوازندگان جوان از جمله محمدرضا لطفی، داوود گنجه ای، حسین علیزاده، علی اکبر شکارچی  و داریوش طلایی به این مرکز پیوستند. عطاء جنگوک نیز کمی بعد به این جمع پیوست. حاصل همکاری وی با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی چندین کنسرت و تولید چند نوار کاست و پس از انقلاب، ساختن چند سرودهای انقلابی بود. از جمله سرودهایی که وی در آن زمان ساخت می توان به سرودی با مطلع «دشمن ما منطق ضد بشر دارد» اشاره کرد.

او همچنین در زمینه تولید موسیقی محلی نیز با استفاده از سازهای سنتی فعال بود و آلبوم های «مال کنون» (کوچ) و «هی جار» در موسیقی بختیاری با صدای مسعود بختیاری، موسیقی محلی فارس و کتاب بیست ترانه محلی فارس با همکاری  محمدرضا درویشی از آثار او در این زمینه است. از آلبوم موسیقی «مال کنون» به عنوان یکی از موفق ترین آثار موسیقی محلی نام برده شده است.

وی پیشینه ای طولانی در آموزش موسیقی در مراکز آموزشی دولتی و خصوصی داشت. عطاء جنگوک تلاش های بسیاری برای حفظ و احیای موسیقی بختیاری انجام داد. آلبوم تکنوازی سه تار «نوای بی نهفت» از بهترین اجراهای دستگاه نوا محسوب می شود که علاوه برداشتن قطعات ضربی بسیار زیبا، گوشه های دستگاه نوا با برداشتی بدیع به اجرا درآمده اند. او در سال های آخر عمر بیشتر وقت خود را به تدریس گذراند و به عنوان یکی از بهترین آموزگاران تار و سه تار نام برده می شد که شیوه نوازندگی و ردیف های علی اکبر شهبازی را به خوبی تدریس می کرد. نیما جنگوک، پسر عطاالله جنگوک، مدرس و کاندیدای دکترای جامعه شناسی در دانشگاه اتاوای کانادا است که میراث پدر را با پژوهش، تالیف و سخنرانی در زمینه ی علوم اجتماعی، فلسفه و موسیقی زنده نگاه داشته است. نوا جنگوک، فرزند عطاءالله جنگوک، از خوانندگان موسیقی است.

کتاب های «سوز و ساز» (مجموعه قطعاتی برای تار و سه تار) از انتشارات سرود و «گشایش» (مجموعه سیزده قطعه برای تار و سه تار) از انتشارات ماهور از جمله آثار تالیفی او هستند.

«عطاالله جنگوک» در روزهای پایانی عمرش به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود و چهارشنبه اول اردیبهشت 1389 در سن 62 سالگی درگذشت و سه روز بعد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005