نت نویسی اذان «موذن زاده اردبیلی» توسط «محسن حسینی» برای سنتور منتشر شد

« بازگشت به لیست | دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سیامک اردستانی: اذان ماندگار شادروان استاد «رحیم موذن زاده اردبیلی» توسط «محسن حسینی» نت نویسی و اجرا شد.

اذان ماندگار استاد موذن زاده یکی از شناخته ترین اذان های این مداح خوشنام کشورمان در گوشه روح الارواح آواز بیات ترک از دستگاه شور است که برای نخستین بار در سال 1334 شمسی، زمانی که سی ساله بود در رادیو اجرا و ضبط شده و بنا به خواست مسئولین وقت رادیو، وی هر سال برای ضبط و بازخوانی آن به رادیو پخش می شد و در حال حاضر، اذانی که به نام ایشان از رسانه ملی پخش می شود، به ضبط سال 1356 تعلق دارد.
این اثر در سال 1387 با شماره 7 در فهرست میراث معنوی ایران ثبت ملی شد و در سال 1391 نیز در فهرست ملی حافظه جهانی یونسکو جای گرفت.

استاد موذن زاده درباره آن گفته است: «یک روزی که روزه هم بودم، تصمیم گرفتم تا یک اذان یادگاری بگویم. در استودیوی 6 صدا و سیما، در هر گوشه‌ ای از موسیقی آن را اجرا کردم، نشد تا اینکه آن را در روح ‌الارواح آواز بیات ترک به این شکل که بیش از 50 سال پخش می ‌شود، خواندم. ما ایرانی هستیم و اذان ما باید برخاسته از خودمان باشد. الان اذان ‌خوان ‌هایی هستند که از عربستان تقلید می ‌کنند و این پسندیده نمی بینم  چون خود ما باید ابتکار به خرج دهیم. الان 50 سال است که کسی نتوانسته روی این اذان من اذان بگوید؛ حتی برادرم سلیم که آن صدای گیرا و زیبا را دارد و این خواست خداست؛ همان خدایی که می‌گوید اگر با من یک صدایی کنید، محبت شما را به قلوب همه می‌اندازم».

«محسن حسینی» نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی ایرانی که سال گذشته نیز موفق به نت نویسی مناجات «ربنا» اثر زنده یاد استاد محمدرضا شجریان شد، امسال نیز با نت نویسی این اذان که دارای دو بخش کلی مناجات و اذان است و در دسترس قرار دادن آن برای نوازندگان سنتور، خدمت ارزنده ای به موسیقی ایران داشته است.
در بیوگرافی «محسن حسینی» آمده است: وی متولد 1353 در تهران آهنگساز، خواننده و نوازنده سنتور است. او در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران زیر نظر استادانی چون داریوش طلایی، مجید کیانی، داریوش پیرنیاکان، فرهاد فخرالدینی، شاهین فرهت، آذین موحد، محمدتقی مسعودیه، نقی بینش و خسرو مولانا به آموختن موسیقی پرداخت.
آهنگسازی، تنظیم و نظارت ضبط بیش از دویست اثر سنتی و ارکسترال در قالب تک آهنگ و آلبوم‌های مختلف چون «جام مصفّا» به خوانندگی علیرضا افتخاری، «بادبان کاغذی» به خوانندگی سالار عقیلی، «سایه دوست» به خوانندگی عبدالحسین مختاباد و آلبوم‌های دیگری چون «تاخدا»، «پابوس»، «نغمه ها» با خواننده‌های مختلف بخشی از فعالیت‌های اجرایی حسینی را تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که نوازندگی سنتور و آهنگسازی آلبوم دو نوازی سنتور و تنبک «رامشگر»، همکاری در زمینه آهنگسازی و تنظیم با خوانندگانی چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، علیرضا قربانی، محمد معتمدی، وحید تاج، سینا سرلک، حسام‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد نیز برخی از فعالیت‌های حسینی در حوزه موسیقی است.

آهنگساز و نوازنده برتر چند دوره جشنواره موسیقی جوان و شش دوره جشنواره تولیدات صدا و سیما، مؤلف کتاب «از مشق تا نقش»، مؤلف کتاب «دریاچه قو- آثار بزرگان موسیقی جهان برای سنتور»، ابداع الگوی جدید مضراب سنتور به نام مضراب حسینی الگوی «رخش» ثبت شده در سامانه حمایت از مالکیت معنوی قوه قضائیه، آوانگاری و نت نویسی مناجات ربّنا استاد شجریان، سرپرست و موسس گروه‌های موسیقی نو بانگ مهر، رودکی، چکاوک و غزل و اجراهای متعدد در داخل و خارج از کشور مانند ژاپن، مالزی، کویت، الجزایر، آذربایجان، نوازنده سنتور گروه موسیقی شکر شکن به سرپرستی استاد مهدی آذر سینا نیز دیگر فعالیت‌های حسینی را تشکیل می ‌دهند.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005