در قالب برنامه «با کاروان شعر و موسیقی»

تصنیف «باغ تفرج» استاد علی اکبر شیدا در رادیو فرهنگ بررسی شد

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 6 ارديبهشت 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/  شهروز حیدری: تصنیف «باغ تفرج» با موسیقی استاد «علی اکبر شیدا» در برنامه رادیویی «با کاروان شعر و موسیقی» پخش و بررسی شد.

برنامه رادیویی «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و اجرای مریم واعظ پور به عنوان معدود برنامه های رسانه ملی ست که به بررسی شناسنامه شعر و موسیقی آثار فاخر ایرانی می پردازد.

این برنامه که از شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 12:30 دقیقه به مدت 10 دقیقه روی اف.ام ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود، این بار در تاریخ ششم اردیبهشت ماه تصنیف ماندگار «باغ تفرج» (آن که هلاک من همی‌خواهد و من سلامتش) را با شعری از سعدی شیرازی و آهنگسازی علی اکبر شیدا مورد ارزیابی قرار داد.

استاد «علی اکبر شیدا» در سال 1259 هجری قمری در شیراز به دنیا آمد. شیدا موسیقی دان، شاعر، ترانه سرا و خوشنویس، فردی درویش و وارسته، فروتن و باصفا بود که نه تنها در تصنیف خوانی مهارت داشت، بلکه به سه‌ تار نیز آشنایی داشت.
او که تن به زندگی درویشی و فقر عارفانه داده بود، در دوران پادشاهی محمدشاه قاجار متولد شد. یک ساله بود که غائله «سید علی‌ محمد باب» در شیراز بالا گرفت. پنج سالش بود که محمدشاه درگذشت و ناصرالدین شاه به سلطنت رسید. وقتی نه سال داشت، امیرکبیر به قتل رسید.

شیدا در سال های اوج جنبش ادبی موسوم به «بازگشت» که رهایی از قوانین شعر کلاسیک بود رشد کرد. او صاحب مشهورترین آثار موسیقی یکصد سال اخیر است. در سال هایی که شیدا سه تار می نواخت تنها هفتاد سال از رواج این ساز به شکل کنونی می گذشت. شیدا همچنین فضای تصنیف را دگرگون ساخت. او از پیشگامان موسیقی معاصر است. در واقع او بازگشتی به نسلی از موسیقیدانان ایرانی بود که هم شاعر، هم نوازنده و هم آهنگساز بودند.

از مهمترین تصانیف ساخته شیدا می توان به تصنیف «دل شیدا»، «امشب شب مهتابه»، «ماه غلام رخ زیبای توست»، «عقرب زلف کجت» و «ای مه من» اشاره کرد. او سرانجام سال 1324 در تهران درگذشت.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005