با نگاهی به موسیقی شرق خراسان

آلبوم بی کلام «هَتَن» (دمساز) اثر استاد «محمد رحم دل خواه» منتشر شد

« بازگشت به لیست | دوشنبه 12 ارديبهشت 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ تارا آجودانی: آلبوم موسیقی شرق خراسان «هَتَن» (دمساز) با نوازندگی سرنا استاد «محمد رحم دل خواه» توسط نشر جوان روانه بازار موسیقی شد.
«الله سحر»، «درگزی»، «حنایی»، «هتن اوشاری»، «هتن حسن آبادی»، «هتن پایین جامی»، «هتن پایین باخرزی»، «راه جنگ عجم راه جنگ ببر»، «کابلی (پلتان) پیاده»، «پلتان پتن»، «چوب بازی نازبو» و «سه چکه» نام دوازده قطعه این آلبوم به تهیه کنندگی علی ثابت نیا هستند که در استودیو پایا پردیس توسط محمد حمید شهمیرزایی ضبط، پالایش، میکس و مسترینگ شده است.
علی ثابت در حاشیه این آلبوم (به اختصار) نوشته است: «در گذر از دوره جوانی و در آستانه میانسالی، پس از سال‌ها تلاش و آزمون و خطا در عرصه نوازندگی و نفس کشیدن در هوای موسیقی، امروز که به آنچه روزگاری غایت آمالم بود دست نیافته ‌ام، در این اندیشه ام که چگونه همچنان با کاروان هنرمندان و خنیاگران سرزمینم هم‌ قدم بمانم لذا تصمیم گرفتم ترس‌ ها و وسواس‌ های ذهنی ‌ام را کنار بگذارم و از جایگاه مخاطب موسیقی، لذت جنون آمیز خود از شنیدن آواها و نواهای این سرزمین را در قالب تولید و انتشار آلبوم‌های موسیقی با دیگر علاقمندان به اشتراک بگذارم. 
این مهم هرچند اقدامی بدیع نیست اما امیدوارم در زمره نمونه‌ هایی قابل اتکا برای موسیقی ایران به شمار آید و در کمک به غنای گنجینه شنیداری این سرزمین قدمی بردارد».

قابل ذکر است، استاد محمد رحم‌ دل‌ خواه متولد 1325 در شهر تربت جام است. او نوازندگی ساز سرنا را از 11 سالگی نزد استاد رسول نظری از نوازندگان چیره دست موسیقی شرق خراسان شروع کرد که او نیز این شیوه را از اسلاف خود استاد اسماعیل و استاد قربان فراگرفته بود. استاد رحم‌ دل‌ خواه را به لحاظ فراگیری مقام‌های اصیل موسیقی این منطقه به صورت سینه به سینه و صیانت از تکنیک ‌ها و سنت ‌های حاکم بر سرنانوازی شرق خراسان می‌توان آخرین بازمانده نسل نوازندگان قدیم سرنا در این خطه نام برد. وی طی نیم قرن گذشته علاوه بر اجراهای متعدد در گوشه و کنار ایران و انتشار دو آلبوم نغمه و چوب‌ بازی موفق به اجراهایی در کشورهای چین، ژاپن، امارات متحده عربی، عمان، استرالیا، روسیه و . . . شده ‌است. نواهایی که در این آلبوم می ‌شنوید با ساز ساخته شده توسط ایشان اجرا شده است.

همچنین علاقمندان جهت تهیه اطلاع بیشتر درباره نحوه تهیه این آلبوم می توانند به سایت نشر جوان با نشانی www.javanrecords.com  مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005