همزمان با اولین سالگرد درگذشت

یادمان «عود من» در بزرگداشت استاد «عبدالوهاب شهیدی» برگزار شد

« بازگشت به لیست | شنبه 24 ارديبهشت 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ مائده ساجدی: یادمان اولین سالگرد درگذشت «عبدالوهاب شهیدی» با عنوان «عود من» بیست و سوم اردیبهشت در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این نشست که ضمن همکاری مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، از ساعت 17:00 بجز خانواده استاد شهیدی، هنرمندانی همچون حسن ناهید، علیرضا پور امید، مزدا انصاری، علیرضا میر علینقی، مجید ناظم پور، علیرضا فریدون پور نیز حضور داشتند و گروه «عندلیب» به سرپرستی شاهو عندلیبی با آواز استاد علی جهاندار به اجرای برنامه پرداخت.

«عبدالوهاب شهیدی» خواننده و نوازنده عود متولد یکم مهر 1301 در میمه اصفهان چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و بقیه را در تهران به پایان رساند و در سال 1318 به خدمت آموزش و پرورش درآمد.
در سال 1320  پس از پایان خدمت سربازی به ‌عنوان افزارمند در ارتش استخدام شد. او فعالیت هنری را در سال 1322  در گروهی که عنوان «هنردوستان» را داشت آغاز کرد و مدت سه سال تابلو موزیکال (مولانا، دید موسی یک شبانی را براه) و (گل و بلبل از اشعار حافظ) را اجرا و به روی پرده آورد و در کلاس «جامعه باربد» که زیر نظر استاد اسماعیل مهرتاش اداره می‌ شد به فراگرفتن سنتور، عود و آموختن آواز پرداخت.
وی در سال 1399 همکاری خود را در رادیو با برنامه «گلها» آغاز کرد و تا سال 1357 در بسیاری از این برنامه ‌ها شرکت جست و در این مدت آثار زیادی از خود برجای گذاشت.
او هفت صفحه 33 دور ساز تکنوازی پر کرد و برای شناساندن و آشنایی موسیقی اصیل و سنتی ایران سفرهایی به فرانسه، انگلستان، آمریکا، آلمان و افغانستان کرد و برنامه ‌ای در بزرگداشت مولانا جلال‌ الدین در ترکیه بر مزار وی اجرا کرد که با شور و حالی خاص همراه بود.
وی احترام زیادی برای استاد آواز و ساز خود، اسماعیل مهرتاش قائل بود و پس از آن به استادانی همچون مرتضی محجوبی، مهدی خالدی، حبیب‌اله بدیعی، علی تجویدی، پرویز یاحقی، حسین تهرانی، رضا ورزنده، فرامرز پایور، اصغربهاری، حسن کسایی، حسن ناهید و جلیل شهناز عشق می ورزید.
او از میان آهنگ‌هایی که خوانده بود، بیشتر از همه به ترانه محلی «آن نگاه گرم تو» که تنظیم آن از فرامرز پایور و شعر آن از هما میرافشار است علاقه داشت.
عبدالوهاب شهیدی به همراه حسین قوامی و اکبر گلپایگانی، تنها خوانندگانی هستند که در همه سلسله برنامه‌ های گلها از جمله گلهای جاویدان، برگ سبز، گلهای رنگارنگ، یک شاخه گل، گل های تازه و موسیقی ایرانی شرکت داشته ‌اند. وی جزء اولین خوانندگان برنامه گل ها بود که به همراهی بنان، قوامی و گلپا برنامه گل های جاویدان را با همکاری برترین نوازندگان آن دوران اجرا می‌کردند. او چندین بار هم در برنامه‌ های جشن هنر شیراز شرکت کرده و در این برنامه ‌ها اجراهایی ناب با همکاری استادان جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت اله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی و. . . به یادگار گذاشته است و در اجرای آوازها و ترانه‌های محلی بختیاری تلاش ویژه‌ای داشت.
این استاد کم نظیر موسیقی اصیل ایرانی، بیستم اردیبهشت 1400 در سن 99 سالگی دیار باقی را وداع گفت.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005