با شعر و موسیقی «آرمین فریدی هفت خوانی»

تک قطعه «وطن، مادر من» با صدای استاد شهرام ناظری منتشر شد

« بازگشت به لیست | شنبه 28 خرداد 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ مونا خرمی صدیق: قطعه «وطن، مادر من» با صدای استاد شهرام ناظری و شعر و موسیقی آرمین فریدی هفت خوانی منتشر شد.

پژمان حدادی (تنبک و سازهای کوبه ای) و توحید وحید (کمانچه) نوازندگانی هستند که در این اثر هنرنمایی کرده اند.

آلبوم «خنیاگر» نام آخرین اثر استاد ناظری با خوانش اشعار محلی خراسانی و نوای دوتار در سبک و سیاق آثار عرفانی و مقامی بود که اواخر سال 1400 روانه بازار موسیقی شد.

«باران»، «مقدمه ـ چون تیغ به دست آری»، «چون تیغ به دست آری»، «دعوی چه کنی»، «در طواف شم»، «مقدمه ـ مهتری»، «مهتری»، «مقدمه ـ دل عاشق»، «دل عاشق» و «کور اوغلو» نام قطعات این آلبوم هستند که با همراهی مسعود خضری نوازنده برجسته دوتار و استفاده از اشعار شاعران کلاسیک قرن سوم و چهارم و چند قطعه از سروده های ملک الشعرای بهار اجرا شده اند.

آلبوم «خنیاگر» پس از هفت سال که به علت عدم فراهم بودن شرایط پخش در دسترس علاقمندان قرار نگرفته بود، بیست و یکم اسفند با حضور چهره های برجسته در محل موزه موسیقی پس از هفت سال توسط شرکت فرهنگی ـ هنری سروش روانه بازار موسیقی شد.

استاد «شهرام ناظری» که از جانب سفارت فرانسه لقب «شوالیه آواز ایران» را به خود اختصاص داده است، در سال 1328 در کرمانشاه به دنیا آمد. در کودکی و نوجوانی به تشویق مادر و پدرش به موسیقی علاقمند شد. خاندان پورناظری در کرمانشاه همگی اهل شعر و موسیقی و ادبیات هستند.
از جوانی تحت تعلیم نورعلی برومند، آثار گذشتگان موسیقی را فرا گرفت و همزمان برای تکمیل ردیف آوازی از محضر استاد زنده‌ یاد «عبدالله دوامی» نکته‌ها آموخت و از استادانی چون «محمود کریمی»، «محمدرضا شجریان» و «حسین قوامی» ظرایف آوازی را فرا گرفت. استاد ناظری همزمان با آموختن آواز به آموختن ساز سه تار نزد استاد «احمد عبادی» پرداخت. ناظری در آزمون باربد سال 1355 در رشته آواز به رتبه نخست رسید.
نخستین گام های شهرت شهرام ناظری هنگام  همکاری با گروه چاووش برداشته شد. شهرام ناظری در آلبوم های چاووش2 و 3 و 4 و 7 و 8 به عنوان خواننده حضور یافت. اما آلبوم «گل صدبرگ» اثری از جلال ذوالفنون یکی از طلایی ترین آلبوم های موسیقی ایران است که فروش خیره کننده ای داشت و به یاد هشتصدمین سالگرد تولد مولانا در بیات زند خوانده شد. این آلبوم سرآغاز راهی بود که شهرام ناظری را در مولانا خوانی بی رقیب کرد.
آلبوم «موسی و شبان» و «آتشی در نیستان» از دیگر همکاری های استاد ناظری و استاد ذوالفنون است که در میان عامه مرددم شهرت فراوانی دارد. یکی از نقطه‎ های عطف کار هنری شهرام ناظری با آلبوم «شورانگیز»، «حسین علیزاده» شکل گرفت. آلبوم نوروز نیز از همکاری این دو هنرمند به بازار عرضه شد.
پس از این دوران ناظری با گروه «دستان» همکاری می ‌کند.
همکاری با آهنگسازان بزرگی همچون محمدجلیل عندلیبی، پرویز مشکاتیان، کیخسرو پورناظری، هوشنگ کامکار و عطا جنگوک بخش عمده و مهمی از کارنامه هنری ایشان را رقم می زند.
استاد شهرام ناظری به زبان مادری خود یعنی کُردی، قطعات و آلبوم های موسیقی زیادی را به مخاطبان خود عرضه کرده است که از محبوب ترین آنها قطعه: کابوکی، شیرین شیرین و واران واران است.
آثار استاد ناظری با محوریت شعر مولانا عمده فعالیت او در دهه نود را شامل می شود آلبوم هایی مانند: مولویه، سفر عسرت و لولیان.
استاد ناظری در بزرگترین فستیوال های موسیقی در جهان شرکت کرده و کنسرت های بیشمار بین المللی در کارنامه او به چشم میخورد. اجرا همراه با ارکستر فلارمونیک کلن آلمان و کنسرت در موسسه جهانی موسیقی برکلین، آکادمی موسیقی بام نیویورک، جشنواره اروپا رم و جشنواره موسیقی سائوپوئولو تنها بخشی از این اجراهاست.
جوایز متعددی نیز به شهرام ناظری اعطا شده است. نشان طلایی سماع بارگاه مولانا، کلید طلایی شهر خوی، تقدیرنامه از نماینده مجلس کشور کانادا، تقدیر نامه از دانشگاه آکسفورد انگلستان و دریافت جایزه اسطوره زنده از دانشگاه یو اس ال بخشی از این افتخارات است.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005