هنرمند کرد صد و هفت ساله سردشتی

استاد «خله ده رزی» نشان درجه یک هنری دریافت کرد

« بازگشت به لیست | یکشنبه 1 خرداد 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ ثمین صفایی: نشان درجه یک هنری توسط وزیر فرهنگ و ارشاد به استاد «خدر قادری گرماوی» هنرمند برجسته موسیقی نواحی اهدا شد.
در آخرین روز اردیبهشت و در حاشیه سفر آقای «محمد مهدی اسماعیلی» به منطقه سردشت در آذربایجان غربی و دیدار با هنرمند بی بدیل موسیقی فولکلور کردی، استاد «خدر قادری گرماوی» معروف به «خله ده رزی» نشان درجه یک هنری به ایشان اهدا گردید.

استاد «خله ده رزی» متولد سوم فروردین سال 1295 در روستای گرماب علیا از توابع دهستان آلان شهر سردشت و از عشیره سوسنی است. از ابتدای تولد تا حدود 27 سال قبل در روستای محل تولد خود یعنی گرماب علیا زندگی می نمودند و بعدا به روستا باغی نقل مکان می نمایند و حدود بیش از بیست سال است که به سردشت آمده اند. 

خله ده رزی در چهار حوزه هنرکردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی جزو هنرمندان مطرح محسوب می‌ شود.

وی در بیشتر فستیوال ‌های هنری کشور شرکت داشته به نحوی که چند سال پیش در سمینار «آر. کی. ‌تایپ ‌های آوازی هند و اروپایی» که توسط کنسرواتوار «چایکوفسکی» مسکو در این شهر برگزار شده بود، حضور داشته است.

 نکته قابل تامل و مهم این ست که وی در چهار حوزه هنرکردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی خبره بوده و استاد می باشند درحالی که هیچ تحصیلات کلاسیک و غیر کلاسیک خاصی ندارد.

 در گذشته از طریق استودیوهای محلی، بخشی از بیت و حیران های ایشان بر روی نوار کاست ضبط شده بود و در 20 سال اخیر، پس از برگزاری همایشی در تقدیر از ایشان ، فعالیت هنری ایشان افزایش یافت

«محمدرضا درویشی» و «حمیدرضا اردلان» از پژوهشگران چندین ساله میدانی در عرصه موسیقی اقوام است. یکی از افتخارات این دو، دیدار با آخرین نسل راویان موسیقی اقوام در ایران است.

 در سال 1383 مجموعه ای از هنرمندان و فعالین مدنی شهرستان اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت از استاد قادری نمودند که در آن اساتید بزرگی مانند: کریم کابان، ماموستا نیاز، انور قره داغی و . . . نیز حضور داشتند.

از لحاظ هنری، شخصیتی هست که توانسته در منطقه کردستان و همچنین ورای مرزها شناخته شوند و از جانب مردم بسیار مورد تمجید و احترام هستند و صدایی بسیار شنیدنی و توانایی بالایی در زمینه بیت و حیران دارد

ایشان بیست و هفتم دی ماه سال 96 به دلیل ناراحتی قلبی (سکته خفیف) به بیمارستان منتقل شد که خوشبختانه خطر در سایه تلاش پزشکان رفع شد و هم اکنون در منزل شخصی خود زندگی می کند.

وی که هم اکنون 107 ساله ست حضور در جشنواره های متعدد و معتبر را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005