به رهبری «نصیر حیدریان»

ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت به روی صحنه می رود

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 11 خرداد 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ تارا آجودانی: ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «نصیر حیدریان» طی روزهای یازده و دوازدهم خرداد ماه میزبان علاقمندان در تالار وحدت خواهد بود.
در این کنسرت که از ساعت 21:30 دقیقه امشب، اولین اجرای خود را برگزار خواهد کرد، قطعات «زیگفریدایدیل» به آهنگسازی ریشارد واگنر، «پروانه» به آهنگسازی امانوئل ملیک اصلانیان و «سمفونی شماره 1 در دومینور» به آهنگسازی فلیکس مندلسون نواخته می شود.

در بیوگرافی «نصیر حیدریان» (رهبر ارکستر و استاد دانشگاه گراتس اتریش) آمده است: «اولین گام موسیقی خود را در سن شش سالگی همزمان با تحصیل در مدرسه موسیقی گذاشت و در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل در رشته ساز ترومبون و تئوری موسیقی شد. وی پس از دریافت دیپلم در رشته ساز ترومبون به نوازنده در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را آغاز نمود و به مدت دو سال در کنار کار اصلی خود، به عنوان رهبر و سرپرست گروه کر ارکستر سمفونیک تهران نیز فعالیت داشت.

نصیر حیدریان سال ها بعد جهت ادامه تحصیل راهی کشور اتریش شد و در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی شهر وین، رشته ساز ترومبون را زیر نظر Horst Küblböck ادامه داد و در سال 1991 تا 1997 میلادی در دانشگاه موسیقی شهر گراتز تحصیل خود را در رشته رهبری ارکستر زیر نظر استادانی همچون Martin Turnovsky,Arturo Tamayo  Wolfgang Bosic ادامه داد.

وی در سال 1999 موفق به دریافت جایزه Die Richard Wagner Stipendienstiftung شد و پس از اتمام تحصیل و در یافت دیپلم رهبری، سرپرستی چندین ارکستر و آنسامبل را به عهده گرفت و در سال 1997 تا 2003 در اپرای شهر گراتز به عنوان رهبر ارکستر مهمان قطعات اپرایی مختلفی را رهبری نمود.

همچنین اجرا در سایر شهرهای  اروپا چون اجرای اپرا با ارکستر سمفونیک بازل Sinfonieorchester Basel، اجرای اپرا به عنوان دستیار بیت فورر با اپرای زوریخ Opernhaus Zürich ، اپرای بن Opernhaus Bonn، ارکستر تالار بتهوون شهر بن Orchester der Beethovenhalle Bonn و ارکستر مجلسی مونیخ Münchner Kammerorchester، ارکستر جوانان ونزوئلا  Youth Symphony Orchestra Venezuela، ارکستر جوانان جهان World Youth Orchestra و دستیار بیت فورر در اجرای آثار معاصر آهنگسازان اسپانیایی با آنسامبل موسیقی معاصر بارسلون و . . . را در کارنامه خود دارد.

وی در سال 2003 در اپرای شهر گراتز اپرای پر چالش و پر آوازه Puch and Judy اثرHarrison Birtwistle و همچنین قطعه Begehren اثر Beat Furrer  را به عنوان رهبر ارکستر به روی صحنه برد که این اجرا در همان سال به نوشته مجله Opernwelt «دنیای اپرا» در سال 2003 به عنوان بهترین اجرا در سال لقب گرفت.

وی در تابستان سال 2015 برای برگزاری مسترکلاس های رهبری عازم کشور کره شد و در مهر ماه سال 1394 به عنوان رهبر ارکستر میهمان به ایران دعوت شد و اپرای «عاشورا» اثر بهزاد عبدی را به روی صحنه برد و همچنین در آبان ماه 1395 به همراه ارکستر سمفونیک تهران در کشور چین در افتتاحیه جشنواره موسیقی شرکت نمود و در تیر ماه همان سال به همراه ارکستر جوانان جهان به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران از کشور ایتالیا در جشنواره موسیقی فجر به همراهی ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

حیدریان بهمن ماه 1397 در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان رهبر مهمان با ارکستر رتوریک به روی صحنه رفت و اردیبهشت ماه 1398 کنسرتو ساکسیفون اریک لارسون  را با همراهی گرالد پرین فالک (سولیست ساکسیفون اهل اتریش) و سمفونی شماره سه مندلسون را به عنوان رهبر مهمان با ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد.

نصیر حیدریان از سال 2003 به عنوان استاد دانشگاه در رشته رهبری ارکستر در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی شهر گراتز فعالیت دارد و سرپرستی ارکسترهایی همچون ارکستر بادی، موسیقی فیلم را به عهده دارد و در کنار کار اصلی و هنری خود، مستر کلاس ‌های رهبری متعددی را در کشور اتریش، کره و ایران برگزار می ‌نماید.

گفتنی ست، ارکستر سمفونیک تهران نیز برای اولین بار در 13 آذر 1312 با نام «ارکستر سفونی بلدیه (شهرداری)» به رهبری غلامحسین مین باشیان فعالیت را آغاز می کند و از سال 1324 توسط پرویز محمود تجدید شده و به شکل کنونی درمی آید. این ارکستر که تا به امروز با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده، هدایت توسط چندین رهبر ارکستر را تجربه کرده است.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005