استاد «وحید اسداللهی» نشان درجه یک هنری نوازندگی نقاره دریافت کرد

« بازگشت به لیست | شنبه 28 خرداد 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ فواد راسخ نیا: استاد «وحید اسداللهی» در رشته نوازندگی نقاره نشان درجه یک هنری دریافت کرد.

شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نشان درجه یک هنری در رشته نوازندگی نقاره را به «وحید اسداللهی» نوازنده برجسته آذربایجانی اعطا کرد. 

نشان درجه یک هنری از جمله گواهینامه‌های معتبر دارای شناسنامه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر اساس آن آثار هنری هنرمندان بخش‌های مختلف در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور بررسی و به استناد متمم آیین نامه مصوب جلسه مهر ماه سال 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی به هنرمندان اعطا می‌شود.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نماینده فرهنگستان هنر اعضای حقوقی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور را تشکیل می‌دهند.
 ستاد «وحید اسداللهی» نوازنده سازهای نقاره (ناغارا)، دایره (قاوال) و گارمون (قارمان) متولد سال 1339 در اردبیل است. او در 11 سالگی از برادرش قاوال نوازی را فراگرفت. پس از آن نزد «هوشنگ زیوه» نواختن «نقاره» را آغاز کرد. در 16 سالگی با «علی سلیمی» نوازنده برجسته تار آشنا شد و چند سال به عنوان نوازنده نقاره او را همراهی کرد. وی در 29 سالگی به جمهوری آذربایجان رفت و تحت تعلیم «الماس قلی اف» تکنیک‌های ممتاز نوازندگی را آموخت.

وی با ارکسترهای موسیقی در جمهوری آذربایجان همکاری داشته و به عنوان نخستین تک نواز خارجی نقاره در ارکستر فیلارمونیک باکو عضویت دارد و برنامه‌ های متعددی را در کشورهای مختلف نظیر کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجرا کرده‌است.

«رحمان اسداللهی» برادر بزرگتر وی و از نوازندگان ساز «قارمان» است. وحید اسداللهی تا کنون 2 بار موفق به کسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر شده‌است. برخی از او به عنوان «پدر نقاره ایران» یاد می‌کنند.

بعد از 18 سال نوازندگی، در 29 سالگی به منظور کسب تجارب عالی موسیقی به جمهوری آذربایجان رفت و مستقیما زیر نظر الماس قلی اف تکنیک های ممتاز نوازندگی را آموزش دید. همچنین از سال 1377 در باکو نزد استاد صفرعلی جاوید کار با ارکستر را تجربه می کند. از آن پس وحید اسدالهی با معتبرترین ارکسترهای موسیقی در جمهوری آذربایجان همکاری داشته و به عنوان نخستین تکنواز خارجی نقاره در ارکستر فیلارمونیک باکو عضویت دارد.

وی برنامه های متعددی را در کشورهای مختلف از جمله کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجرا کرده است. حضور موفق در جشنواره های مختلف موسیقی، دو بار کسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر و عضویت در هیئت داوران جشنواره موسیقی نواحی (کرمان ـ 1380) در کارنامه هنری او ثبت شده است.

 آلبوم های دوگاه، ریتم های آذربایجان، ماهور هندی، دست افشان و وصال و ضرب آذر (دونوازی تنبک و نقاره با همکاری کامبیز گنجه ای (تنبک) و رقص های آذربایجان (همنوازی با غلام میرزا یف (دودوک)، ناطق میرزایف (گارمون) و جیحون حسین اف (پیانو) از آثار شاخص او هستند.

اسداللهی از سال 1385، سرپرستی ارکستر موسیقی آذربایجانی صداوسیما را بر عهده گرفت. او تا کنون دو بار به رتبه اول جشنواره موسیقی فجر دست یافته است.

اوزون دره، ائلین، بنفشه، مونس، ریتم‌های آذربایجان، رقص‌های آذربایجان ضرب آذر، دوگاه و… از جمله آلبوم‌های وحید اسداللهی بوده و نغمه‌های آذربایجانی ایران 1 و 2، ردیف‌های موسیقی آذربایجانی 1 تا 6، ریما، رِنگ‌های آذربایجان، وصال و… از جمله آثاری هستند که او در آن‌ها هنرنمایی کرده است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005