هفتم تیر برابر با زادروز استاد «عبدالعلی وزیری» خواننده و نوازنده تار

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 7 تير 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ تارا آجودانی: امروز هفتم تیر ماه برابر با سالروز «عبدالعلی وزیری» خواننده و نوازنده برتر تار در سال  1290 شمسی است.

او که متولد تهران است، در سنین نوجوانی به مدرسه عالی موسیقی رفت و زیر نظر پسر عمویش علی نقی وزیری به فراگیری آواز و تار مشغول شد.

در سال 1308 کلاس خصوصی موسیقی دایر نمود و یک سال بعد در مدرسه موسیقی دولتی به آموزش آواز پرداخت. پس از تاسیس رادیو از نخستین خوانندگان رادیو به شمار می رفت و در برنامه «ارکستر نوین» به رهبری علینقی وزیری آثاری اجرا می نمود. در همین سال ها در رادیو با تار، آواز خود را نیز همراهی می کرد.
پس از تاسیس انجمن موسیقی ملی در کنسرت های انجمن شرکت می کرد و در کلاس های انجمن آواز نیز تدریس می نمود. با تاسیس برنامه «گل ها» جزء اولین خوانندگان این برنامه بود به نحوی که در اولین شماره برنامه گل ها (گل های جاویدان 1) به همراهی استاد بنان به اجرای آواز پرداخت.

 در برنامه های گل ها بیشتر با نوازندگانی چون احمد عبادی، لطف الله مجد، مهدی خالدی، رضا ورزنده و اصغر خالدی همکاری می کرد و در اواخر دهه سی از رادیو کناره گیری نمود.
صدای عبدالعلی وزیری باریتون بود و بر خلاف خوانندگان قدیمی که عموما چپ کوک بودند، در اجرای بخش های بم توانایی داشت و این سنت از دوره ورود علینقی وزیری به ایران عمومیت یافته بود.
عبدالعلی وزیری در چهارم تیر ماه سال 1368 درگذشت و در امام زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005