به علت استقبال مخاطبین روسی

کنسرت «علی رهبری» در اپرای مارینسکی سنت پترزبورک تمدید شد

« بازگشت به لیست | جمعه 17 تير 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سیامک اردستانی: کنسرت کلاسیک به رهبر ارکستری «علی رهبری» در سنت پترزبورگ به علت استقبال مخاطبین روسی برای یک اجرای دیگر تمدید شد.

علی رهبری که امروز، برابر با هفدهم تیر ماه، با دعوت رسمی «والری گرگیف» رهبر مشهور روسی در سنت پترزبورگ و در مجموعه اپرای مارینسکی به روی صحنه رفت و اجرای دو اثر شاخص از مشهورترین آهنگسازان روسیه یعنی شهرزاد کورساکف و سمفونی شماره ۵ شوستکوویچ را رهبری کرد، به دلیل درخواست مخاطبین روسی پس از لغو پرواز خود به وین، قرار است 23 تیر ماه اجرایی از آثار چایکوفسکی آهنگساز مشهور روس را رهبری کند.

این کنسرت از شبکه سراسری تلویزیون روسیه ضبط و پخش سراسری شد و جالب است بدانید مسئولین ارکستر برای برگزاری کنسرت مجدد علی رهبری، کلیه برنامه ریزی های قبلی خود از جمله کنسرت ها را لغو کرده یا تغییر دادند که در نوع خود، افتخار بزرگی برای موسیقی ایران به شمار می رود و حتی این اقدام در دنیای موسیقی کلاسیک به ویژه مجموعه اپرای مارینسکی که روزانه چندین اپرا و کنسرت های مختلف را اجرا می کند اقدامی کاملا غیر عادی و شگفت انگیز میباشد زیرا انجام هر یک از این برنامه ها از سال ها پیش مورد برنامه ریزی قرار گرفته است فلذا این تغییر برنامه در نوع خود منحصر به فرد و بی سابقه است.

در بیوگرافی این موسیقیدان آمده است: «وی متولد سال 1327 در تهران، موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانی است. او که در اتریش با نام الکساندر مشهور است، با رهبری بیش از 120 ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود 200 اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهم ‌ترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرح ‌ترین چهره‌ های موسیقی ایران است. 24 ساله بود که به دعوت مهرداد پهلبد (وزیر وقت فرهنگ و هنر) به عنوان جایگزین مصطفی پورتراب به مدیریت هنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار ایران رسید. وی در این مدت توانست ارکستر هنرجویان هنرستان و پس از آن ارکستر سمفونیک جوانان را تشکیل دهد ولی پس از 3 سال و با اعتراض به وضع موجود و با انتقاد از شیوه مدیریت اداره وزارت فرهنگ و هنر که به زعم وی بی ‌توجهی مسئولان به مسائل پایه ‌ای موسیقی و پرداختن به ظواهر بود، استعفاء و ایران را ترک کرد. او پس از سال ها و به دعوت فریدون ناصری به ایران بازگشت و با حکم علی مرادخانی، رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برای مدتی بر عهده گرفت.

همچنین علی رهبری طی دهه‌ های گذشته با پیروزی در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه با کسب مدال طلا و سپس مدال نقره در سوییس برای ایران، توجه محافل هنری جهانی را به خود جلب کرد و بلافاصله توسط مایسترو هربرت فون کارایان رهبر ارکستر آلمانی به برلین دعوت و سپس به عنوان دستیار در ارکستر فیلارمونیک برلین انتخاب شد.

علی رهبری سپس به عنوان مدیر هنری و رهبر مهمان ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، زاگرب، پراگ، مالاگا و بلگراد به فعالیت پرداخت. این هنرمند تا کنون بیش از 120 ارکستر را در جهان رهبری کرده و 250 آلبوم در مارکت جهانی عرضه کرده که 5 آلبوم از آن در حوزه موسیقی ایرانی است».

* عکاس: حسین اسماعیلی

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005