«دولتمند خال اُف» و اجرای موسیقی تاجیکستانی در دو تالار پایتخت

« بازگشت به لیست | شنبه 18 تير 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سامان قهرمان زاده: «دولتمند خال اُف» خواننده مشهور تاجیکستانی از فردا، 19 تا 21 تیر ماه در تالار وحدت و برج میلاد به روی صحنه خواهد رفت.

این خواننده و نوازنده سه تار و دمره ابتدا در قالب کنسرتی با عنوان «شب دوستی» از ساعت 21:30 دقیقه نوزدهم تیر ماه با اجرای قطعاتی مانند «شاه پناهم بده»، «خون خدا»، «حیلت رها کن» با اشعاری از مولانا، حافظ و شاعران تاجیک در تالار وحدت با علاقمندان موسیقی تاجیکی دیدار خواهد کرد و در روزهای 20 و 21 تیر به همت مجموعه برج میلاد کنسرت های دیگری را در تالار ایوان شمس برگزار می ‌کند.

لایق شاه خال اُف (خواننده و نوازنده کمانچه)، سنگینمد خال اُف (تنبک)، حاتم فریدونی (تنبک و دف)، دانیار خال اُف (نی)، نوراله باراتف (دوتار باس)، روزی مد خال اُف (رباب) و محمدعلی مشرب اف (قانون) دیگر اعضای این ارکستر هستند.

در بیوگرافی این هنرمند تاجیکستانی آمده است: «دولتمند خال اف» خنیاگر، نوازنده و شاخص‌ترین فلک‌ سرای تاجیکستان سال 1950 در روستای داغستان ناحیه شور‌آباد تاجیکستان، در خانواده‌ ای کشاورز و اهل فرهنگ به دنیا آمد. نخستین استادان او پدرش خان محمد و برادرش نظرعلی بودند. او در مدرسه موسیقی و دانشكده هنر تاجیكستان تحصیل كرده است.

نخستین كنسرت وی در سال 1963 در سن 13 سالگی از تلویزیون سراسری شوروی سابق پخش شد و از 28 سال پیش از شعرهای مولوی در كارهایش استفاده كرد تا این كه چند سال قبل و در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک به دلیل استفاده از اشعار مولوی در کارهایش، نشان طلایی كشور فرانسه به او اعطاء شد.
دولتمند همان‌ گونه كه به موسیقی اصیل تاجیکستان و اشعار مولانا پایبند است، از شعرهای شاعران معاصر نیز استفاده می ‌كند و حتی با اركسترهای سمفونیك و گروه كر نیز كنسرت می ‌گذارد.
دولتمند رهبر گروه فلك تاجیكستان است و به مقامات موسیقی تاجیکستان اشراف دارد. موسیقی تاجیكستان شامل 6 مقام و فلك سرایی است. فلك موسیقی مردمی است كه سال‌ هاست آوازهای آن كه قرن‌ها سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و اجرا می‌شود.

دولتمند درباره موسیقی فلك در مصاحبه‌ای گفته است: «به‌ دلیل استفاده از اشعار عرفانی در زمان شوروی سابق از سوی دولت تا حدودی اجرای این نوع موسیقی ممنوع بود».

دولتمند در سال‌های مختلف جشنواره موسیقی فجر و نیز برخی اجراهای ویژه به ایران آمده است و اجراهای متعددی را به صحنه برده است. از او آلبوم‌هایی نیز در ایران منتشر شده است.

او قرار بود برای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نیز اجرایی داشته باشد که به دلیل عارضه قلبی از سفر بازماند.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005