سازنده و نوازنده پیشکسوت تار

آیین نکوداشت استاد «محمود فرهمند» در زرندیه برگزار شد

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 23 تير 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ کوثر افشاری: آیین نکوداشت استاد «محمود فرهمند» (سازنده و نوازنده پیشکسوت تار) با عنوان «از مضراب و تیشه» بیست و سوم تیر ماه در شهرستان زرندیه برگزار شد.

به همت جمعی از هنرمندان صاحب نام و شناخته شده عرصه موسیقی با حمایت شورای موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی، امروز برابر با 23 تیرماه از ساعت 17:30 دقیق آیین نکوداشت «محمود فرهمند» در تالار امام علی (ع) اداره آموزش و پرورش زرندیه برگزار شد.

اجرای این برنامه را سید عباس سجادی برعهده داشت و حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، بهروز مبصری، رامین جزایری، مرجان راغب به عنوان سخنران حضور داشتند.

همچنین در بخش اجرای موسیقی نیز ابتدا گروهی از هنرمندان به سرپرستی و نوازندگی تار «عماد حنیفه» قطعاتی را اجرا کردند که در این گروه امیر اثنی عشری خوانندگی قطعات را بر عهده داشت و پوریا فرجی (سنتور)، زمان خیری (نی)، محمود صفرپور (تنبک) و تارا الله وردی (تارباس) دیگر نوازندگان این گروه بودند.

ضمن این که «رامین جزایری» با تک نوازی سه تار و گروه موسیقی «زرند» متشکل از سروش طیبی (خواننده)، حامد موصولی (تنبک) و محمدحسین قاسمی (سه تار) بخش های دیگر برنامه را تشکیل می دادند.

پخش بخشی از فیلم مستند «ساز فرهمند» به کارگردانی پویا احمدی هم بخش پایانی برنامه نکوداشت محمود فرهمند بود.

استاد «محمود فرهمند» متولد 13 فروردین 1335 در تهران، از سن 10 سالگی هنر را با ورود به عرصه نقاشی و موسیقی آغاز کرد و سپس به کمک کامران داروغه به کلاس امرناصر افتتاح راه یافت و نواختن تنبک را نزد وی فراگرفت. او تدریس و نوازندگی در گروه‌های مختلف موسیقی را از همان زمان آغاز کرد.

فرهمند در زمان دانشجویی به استخدام رادیو و تلویزیون درآمد. آموزش موسیقی به کودکان نخستین مسئولیت وی در این رسانه بود. او پس از مدتی به کرمانشاه منتقل شد و به عنوان مسئول کارگاه موسیقی و آموزش موسیقی به کودکان مشغول به‌کار شد. او همچنین در زمینه ساز سازی نیز به فعالیت پرداخت. 

او از سال 1352 همکاری خود را با ارکستر انجمن ژونس موزیکال ایران آغاز کرد و در کارنامه هنری خود همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی، صدا و سیما، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، علی اکبر خان شهنازی، جلیل شهناز، پرویز یاحقی، اصغر بهاری، فرامرز پایور، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا شجریان و . . . را تا به امروز ثبت کرده است. او در بیست و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال 1384 مورد تقدیر قرار گرفت.

* عکس: علی چاشنی گیر

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005